dinsdag 12 januari 2016

Pepperspray voor vrouwen?

Zo links en rechts in de media hoor en lees ik over de eis dat vrouwen recht moeten hebben op pepperspray. Zelf balanceer ik tussen Nee en Ja. Nee, omdat ik de spray als een symptoombestrijdingsmiddel zie en Ja, omdat vrouwen vaak in de steek gelaten worden als ze lastiggevallen zijn. Dan is voorkomen beter dan langzaam of niet genezen.
Pepperspray, een spuitbusje met een bijtend goedje, valt onder de vuurwapenwet. Dat klinkt raar, maar onder die wet vallen o.a. ook boksbeugels, stroomstootwapens, zwaarden, (bepaalde)messen en katapulten (voorheen gebruikt om vissen te voeren) onder. De naam van de wet is een van de vele resultaten van ambtelijke kortzichtigheid.
Als vrouwen pepperspray mogen kopen en gebruiken, wie garandeert mij dan dat deze opa zo'n bus niet in andere situaties voor zijn toet getoverd krijgt? Word ik door een boze moeder gesprayd als ik iets tegen haar vervelende kind zeg? Of als zo'n brutaal kauwgombekkie voordringt bij de kassa en ik daar iets van zeg, krijg ik dan de volle laag? Hoe groot is de kans op een complete pepperspray-oorlog onder vrouwen als er uitverkoop is? Wat
mijn anti pepperspray hoed
denk je ervan als je onderwijzer bent aan de basisschool? Daar lopen heel wat etterbakkies rond en die hebben ook een moeder. En wat voor een! Een labiele opvoedkundige met pepperspray!
En wat ga ik antwoorden op vragen die mij gesteld worden door pepperspray button-happy vrouwen? Moet ik die lelijk opgemaakte volgespoten gezichten dan net als die leggings om die dikke billen en benen toch mooi gaan vinden?
Ook (om nare e-mails te voorkomen gebruik ik het woordje 'ook') vrouwen kunnen soms heel heftig reageren in 'waar-hebben-we-het-over' situaties.
Met die verkrachters, straatrovers en slaande mannen ( ik vat ze bewust niet samen met 'migranten', ook al is de aanleiding van het pepperspray gebruik de gebeurtenissen in Keulen) heb ik geen medelijden. Maar met de rest wel. Mochten vrouwen toch pepperspray mogen kopen en gebruiken, mag ik dan a.u.b. weer mijn integraalhelm op mijn hoofd houden? Of kan het ook anders? Zoals zo :