Posts tonen met het label Feestdagen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Feestdagen. Alle posts tonen

donderdag 28 mei 2026

't Is feest!

Ja, ze is vandaag jarig. Mijn allerliefste schat. We maken er een mooie dag van!

donderdag 1 januari 2026

Wat een avond!

Oudjaarsavond is net zoals de verandering in tijd een crime voor mij. Mijn bioritme ligt totaal in de vernieling. Gelukkig geen total loss, maar het herstel duurt een aantal dagen.
Het klinkt misschien raar, maar ik was na elf uur aan het klussen, om niet in slaap te vallen op de bank. 😒 Ik heb verfstrepen van de ruiten hier staan krabben. Ik heb weer eens van de nood een deugd gemaakt.
Hoewel Saar geen angst had, heb ik haar toch wat anders behandeld. Toen ze om 21.00 uur buiten was, heeft ze alleen maar gepoept. Niet geplast. Ze wilde direct weer naar huis. Dit keer heb ik haar haar zin gegeven, vanwege het vuurwerk. Ik heb haar daarna niet meer uitgelaten.
Vanmorgen had Saar de blaas nog vol. Ik besloot haar om die reden wat vroeger uit te laten. We zijn om 07.30 uur in het donker naar het park gelopen. Ik had de zaklamp weer mee. Daar ging Saar vrij snel zitten om te plassen. Het was een langere zit dan normaal. Ze leegde ook vrij snel haar darmen. Het was een gebruikelijke hoeveelheid van een dito hardheid. Dus er was niets veranderd. Het was wel even goochelen met een zaklamp en een zakje in mijn handen. Maar ik heb het weer keurig opgeruimd. Vanwege de duisternis heb ik de wandeling kort gehouden. Rond deze tijd, 08.30 is het wat licht aan het worden.
Ik wens iedereen een vooral vredig en gezond 2026!

vrijdag 26 december 2025

donderdag 25 december 2025

zaterdag 13 december 2025

Duur volk

Afgezien van de gratis opvang en de rest en de criminaliteit, moeten er flink wat kosten gemaakt worden om aanslagen te voorkomen. Je kunt beter naar Polen of Hongarije gaan om een Kerstmarkt te bezoeken

maandag 5 mei 2025

Rusland als bevrijders

Hoewel het land een enorm groot aandeel had in de bevrijding van Europa (Auschwitch!) , wordt het nog steeds genegeerd. Sinds de Speciale Operatie in Oekraïne en de manier waarop de westerse politiek daarop reageert, zijn steeds meer mensen pro Rusland geworden.

Bevrijdingsdag 2025

Het is dit jaar een hele speciale Bevrijdingsdag. We worden eindelijk door onze 'bevrijder' losgelaten. Na de oorlog heeft Amerika Europa flink in z'n greep gehouden. Met name door de militaire aanwezigheid en de politieke invloed. Nu Trump zijn handen begint af te trekken van Europa worden het eindelijk ook verlost van de Amerikaan, de grote pestkop van de wereld. Tenminste, dat hoop ik van harte. Rusland heeft eind jaren 80 de bezetting al opgegeven.
Met het loslaten van Europa is het aangenomen Amerikaans kind op trillende beentjes huilend om hulp gaan roepen. De EU wankelt nu het zijn eigen boontjes moet doppen. Het geeft aan hoe zwak Europa in werkelijkheid is.
Aan de andere kant : hoezo bevrijding? Europa werd verlost van de nazi's. Maar wie nu om zich heen kijkt en goed oplet, ziet dat de vrijheid steeds meer beknot wordt. Nog even en je mag geen kritiek hebben op de politiek. Nog even? Het is al gaande sinds de corona.

maandag 21 april 2025

Manic Monday

Je zult vandaag maar moeten werken! Aan de andere kant : als iedereen vrij zou zijn, zouden veel dingen niet kunnen doen.

zondag 20 april 2025

Demonstratie Duitsland

Vandaag wordt ook in Duitsland tegen de NAVO, de oorlog en de oorlogspolitiek van Metz gedemonstreerd. Er zijn veel pro-Rusland uitingen.

woensdag 1 januari 2025

De afsluiting

Allereerst wens ik wens iedereen, niemand uitgezonderd, een mooi, gezond en vredig 2025 toe!

Gisterochtend heb ik mijn laatste ronde van 2024 gelopen binnen het kader van het opruimen van zwerfafval. Hier en daar lag ook al afval van vuurwerk. Dat heb ik laten liggen. Het lag in alle gevallen voor een woning.
Op de valreep werd mij ook nog een verrassing gebracht in een plastic emmertje. Hij was afkomstig van een mevrouw die ik afgelopen jaar geholpen heb. Ik voelde me als gever wat ongemakkelijk. Daar doe ik het dus niet voor. Aan de andere kant zal mevrouw zich ook wel ongemakkelijk gevoeld hebben, omdat ze niets hoefde te betalen. Ik heb enkel een brandstofvergoeding gevraagd vanwege het heen en weer rijden met de auto. Maar goed, we laten het zo.
Het was een luidruchtige jaarwisseling. We hebben die met z'n tweetjes doorstaan. Er werd verhoudingsgewijs erg veel vuurwerk afgestoken. Hier in de straat werd een enorme slinger neergelegd. Het installeren ervan duurde een kwartier. Het siervuurwerk nog langer. Er lag vanmorgen een flinke berg met afval. Zelf kopen we geen vuurwerk. Ik doneer dat geld liever aan een goed doel. Dat is mijn idee van vuurwerk. Ook op ons erfje lag vuurwerkafval. Het is net als met de bomen. We hebben geen boom in de tuin, maar in de herfst wel veel blad.

zaterdag 28 december 2024

Dat was dus Kerst

We mogen terugkijken op een zeer zinvol jaar. Veel mensen hebben weer mogen rekenen op onze hulp en steun. Er worden niet alleen gewerkt, er wordt ook geluisterd en gesproken.
Terugkijkend heb ik in 2024 grotendeels de ochtenden in de loods doorgebracht. De middagen waren voor anderen bestemd. Ik heb veel mogen klussen. Van eenvoudige tot wat meer complexe werkzaamheden. Ook tijdens oppasvakanties hebben we veel gedaan, want stilzitten is niets voor ons. Op naar 2025.

vrijdag 27 december 2024

Zo, dat was Kerst

We hebben een mooie Kerst achter de rug. Eerste Kerstdag was een oase van rust voor ons. Over het algemeen is het hier in deze omgeving ook zeer stil. Het is zelfs vreemd nauwelijks geluiden te horen, die wij dagelijks in en om ons eigen huis in Dronten gewend zijn. Het is hier gewoon lekker stil.
We zagen op die dag zowaar een konijn over het gazon rennen. Zou ie op de vlucht geslagen zijn?
Op Tweede Kerstdag hebben we bezoek gekregen van onze jongste zoon en zijn verloofde. Ze hebben ons samen met Sonja een overheerlijke Kerstmaaltijd bereid. Het was dit keer een kortere rit dan gewoonlijk als ze naar de polder moeten. Utrecht ligt immers niet zo ver van Doorn verwijderd. Voor een extra bijdrage aan de gezellige sfeer heb ik de openhaard maar aangestoken. Helaas was het buiten geen witte wereld.
Even wat bijkomen en straks omschakelen, om thuis de jaarwisseling te doen.

donderdag 26 december 2024

Vrede op aarde

Een bekende uitspraak met betrekking tot de Kerstdagen. Helaas wilden zowel Zelensky als Netanyahu geen gevolg geven aan een staakt-het-vuren. Voor hen, als niet-christelijke en wat mij betreft inhumane wezens, geen moment vrede. Zelensky maakt als een kat in het nauw rare sprongen. Bij zijn laatste poging zal ie als stuiptrekking wel een of andere aanval uitvoeren. Als een soort zelfmoordcommando. Maar dan wel met zijn eigen burgers als slachtoffers.
Zelf ben ik geen vechtersbaasje. Tenminste, niet letterlijk. Ik heb gedurende mijn hele leven slechts twee keer echt gevochten. De eerste keer was ik nog een jochie, at zijn broertje tegen een pestkop beschermde. Ik  had de pestkop bijna gewurgd. Al was het wel zo, dat ik bewust wachtte op het moment waarop hij zich zou overgeven. Hij was nota bene groter en ouder dan ik toen was. Dat joch woonde trouwens schuin tegenover het huis van mijn oma en opa. Maar ik liep daar gewoon door de poort als ik naar nr. 65 liep en/of naar huis.
Op Curaçao heb ik op de Marinierskazerne te Suffisant een paar judolessen gekregen en wat boksen ondergaan. 😁 Ik was toen 13 of 14 jaar. Toen merkte ik weer, dat dat gedoe niets voor mij is. Ik kwam in een heel andere wereld terecht. Neemt niet weg, dat ik niet bang uitgevallen ben en in noodsituaties best wel mijn mannetje weet te staan.
De tweede keer was geen echte vechtpartij. In Zuidlaren, op de kazerne, vloerde ik een vervelende vent. Hij viel plat op zijn gezicht en daarmee was het 'gevecht' voorbij. Dat mannetje had de nare gewoonte om bepaalde kamergenoten van achter een keiharde schop tussen de benen te geven. Ik had hem na de eerste keer gewaarschuwd, dat niet meer te doen. Maar er kwam toch een tweede keer. Die trap mislukte, omdat ik hem zag aankomen. Ik draaide me in een flits om, greep zijn voet en draaide hem een kwartslag om. De schopper gilde en viel op zijn gezicht op de betonnen vloer. Ik zei hem nogmaals dat niet meer te doen. Bij niemand. Dat heeft ie ook nooit meer gedaan. Achteraf was ik blij, dat ie zijn bril niet droeg op dat moment.
Voor de rest ben ik een rustig iemand die ruzies en/of vechtpartijen mijdt. Als mensen ruzie met mij hebben, heb ik het vaak niet eens met hen. Ze balen meestal, omdat ik dan meestal zwijg. Het enige wat ik wel doe is iemand de deur wijzen. Ruzie zoeken in ons eigen huisje vind ik echt heel vervelend. Ruziemakers houd ik liever op afstand.

Tweede Kerstdag

woensdag 25 december 2024

Een andere Kerst

"Er was een Kerst waarin de politie aan de deur kwam om de visite te verwijderen. Geldt dat ook nog voor dit jaar??", werd mij gevraagd door iemand die blijkbaar ongewenst bezoek verwachtte. 😂
Ik weet niet in hoeverre bezoek door dit chagrijnige, sombere Kerstweer nog op pad wil gaan. De Feestdagen zijn merkbaar beïnvloed door de situatie in de wereld. Maar hoe dan ook, we geven zelf invulling aan de Kerst.
Dit keer een heel andere Kerst. Het is al weer zo'n 40 jaar geleden, dat we Kerst niet thuis vierden. We verbleven toen in het bos. In een eenvoudig huisje (foto), waarin een houtkachel het huisje en wij elkaar warm hielden. Dit keer na zoveel jaren weer ergens anders. Ook in een bosrijke omgeving. Zonder kinderen, maar met weer een hond. Feijke voelt zich heel erg op haar gemak bij ons. En wat doen mensen en dieren als ze zich op hun gemak voelen? Juist, dan worden ze zichzelf. Vanmorgen zag ik Feijke in een mij bekende houding de keuken binnengaan. Het was een soort sluiphouding; een dier met een prooi. Dus volgde ik haar toen ze zich op een plekje onder de trap nestelde. Ik zag aan haar blik, dat ze iets gepakt had. Ik voelde aan haar bek. Links niets, maar recht een puntig iets. Ik tilde haar lip op en zag wat plastic en rood en wit. Bloed aan haar tanden?? Ik pakte het beet en zei dat ze het moest loslaten. Dat deed ze niet, dus trok ik haar kaken zachtjes maar gestaag uiteen. Ze liet het zonder morren toe. Toen verscheen een soort wandelstokje. Het was rood-wit en verpakt in plastic. Een typische kerstversiering!
Later viel het mij pas op, dat die stokjes in de kerstboom hangen. Ze had er een gepikt toen ik de gordijnen vanmorgen opentrok. Ze weet dat ze zoiets nooit zou krijgen, dus pakte ze het zelf maar.😀 Zelfs de Friezin geeft invulling aan haar Kerst.

Merry merry christmas

Eerste Kerstdag

Hopelijk is er voor velen een mooi weerzien.

Eerste Kerstdag

dinsdag 24 december 2024

Schreeuwerige covers

Er zijn tegenwoordig covers van oude liedjes, die ik ronduit slecht vind. Zoals de schreeuwerige versie van The sound of silence. Ik vind de muziek en de zang totaal haaks staan op de tekst. Net alsof er bij een afscheid een vrolijk nummer klinkt. Oké, dat kan ook. Ik hoef enkel te denken aan het vertrek van Mark Rutte en Sigrid Kaag. 😂
Er zijn ook covers waar men het bekende en voor mij irritante boem boem boem lawaai in verwerkt heeft.
De mooiste liedjes vind ik nog steeds als de tekst, het stemgeluid en de muziek mooi samensmelten. Met de hedendaagse covers van oudere liedjes wordt vaak voor mij de muzikale plank misgeslagen. Ik zeg vaak, want heel soms is de cover mooier dan het origineel.