maandag 22 juni 2026

Financiële compensatie

Dat zwarte mensen alsnog een schadevergoeding eisen vanwege de slavernij, vind ik onzin. Hebberigheid over de lijken van hun zeer verre voorouders, waarvan men niet eens weet in hoeverre zij zelf ook aan slavenhandel en/of slavernij deden. Aan de andere kant : de overheid steelt veel van de burgers en hebben de koloniën enkel kaal geplukt. Zelfs de Oranjes bezitten gestolen goed.
Wat de Molukkers betreft, ligt het wat mij betreft anders. Zij waren KNIL militairen die plotseling allemaal ontslagen werden. Hun pensioenopbouw stond stil en ze werden als voormalige ambtenaren gediscrimineerd en onbeschoft behandeld. Een aantal van hen leeft nog, terwijl de tweede generatie nog volop aanwezig is. Het is vooral de tweede generatie, die ook geleden heeft. Veel gezinnen raakten door de frustraties van hun ouders ontwricht. Ik vergelijk het maar met de Toeslagenaffaire en de wanhopige ouders.