vrijdag 26 juni 2026

"Je moet veranderen!"

Ik ken van vroeger veel gezinnen waar het strenger aan toe ging dan bij ons thuis. Maar er was geen beweging gaande om die gezinnen aan te pakken en te dwingen tot andere huisregels. Dat gold ook voor gezinnen waar het er veel vrijer aan toe ging. Leven en laten leven was het. Iets wat nationaal en internationaal niet meer gebeurt. Er is een soort dwingelandij ontstaan waarin iedereen met de neus dezelfde kant op moet. Zelfs in je eigen huis!
Onlangs las ik een stukje waarin vega's zich beklaagden niet uitgenodigd te zijn voor een straat-BBQ. Op zich zou je denken : "Wat raar." Totdat je stukjes leest van andere straatbewoners, die stellen dat de vega's telkens over het eten van vlees komen zeuren als iemand in hun omgeving de bbq gebruikt. Tja, zeurpieten wil je niet op een feestje hebben. 
Wij ken ook vega's. Ik vind het geen probleem om hen tegemoet te komen als ze blijven eten. Zij eten dan een ei, terwijl ik een hamburger nuttig. Maar als ik bij hen thuis ben, moet ik ook een ei eten. Dan moet ik dus wel veranderen. We eten nooit aardappelen met groente en een ei. 😂 Respect dient over en weer plaats te vinden en moet verdiend en niet afgedwongen worden.