zondag 28 juni 2026

Zo is het

Rood in Vrouwenvoetbal

Upgrade Jumbo nasi goreng

Ook vandaag doe ik weer gemakkelijk. Ik ga de fabrieksnasi van de Jumbo wat opkrikken. Het begint met het bakken van wat spekreepjes in een wok met wat olie. De reepjes heb ik wat kleiner gesneden. Als het spek wat uitgebakken is, doe ik er een gesnipperde ui en twee tenen fijn gesneden knoflook bij. Omdat Sonja niet zo bestand is tegen de rode pepers (die nauwelijks pittig zijn), heb ik er dit keer weer zo'n gedroogd klein heet pepertje (van Birds Eye) toegevoegd. Dat het ik eerst met de tjobek fijn gewreven. Dan doe ik er de trassi bij, wat paprikapoeder (stukjes verse paprika kan ook) en ketjap. Om de Jumbo nasi gemakkelijk de boemboe (mijn kruidenmix) te kunnen laten opnemen, voeg ik wat water toe. De mix alleen al ruikt dan behoorlijk Indisch.
De fabrieksnasi warm ik voor in de magnetron (5 minuten). Daarna schep ik de warme nasi in delen door de boemboe in de wok. Nog even verder opbakken en klaar is ikke. De aldus opgekrikte nasi smaakt ons beter dan de fabrieksversie. Wat je er zelf bij wilt eten, mag je zelf bepalen. Wij doen vaak rendang van kipfilet of kerrie kip of pittige gehakt. En anders enkel een gebakken ei.

Koel, ondanks de warmte

Omdat het onweer vroeg in de nacht begon, werd ik daar zowaar van wakker. Het was nog geen 00.00 uur, toen ik lawaai hoorde. Ik lag weliswaar op mijn goede oor, maar het lawaai doordrong mijn doofheid. Ik dacht : "Is ze nou onder de overkapping bezig??" Maar het waren hagelstenen. Wat een klappen zeg! Alsof iemand op het dak zat te timmeren. Het was trouwens geen echte hagelbui, maar losse flodders zo leek het.
Gevolg was dat we wat later in slaap vielen. Slapen doen we nog goed ondanks de warmte. Het is zo'n 23 Celsius in huis. Net genoeg om toch onder een dunne deken te kruipen.
Dat doe ik trouwens 's avonds ook als we op de bank zitten. Dan krijg ik toch wel wat last van koude voeten en benen. Als ik overdag even buiten geweest ben, krijg in na binnenkomst kippenvel! Beter zo, dan zitten zweten.

Display e-bike vervangen

Van de Gazelle e-bike had het display wat problemen. Af en toe verdwenen tekens en liet de stand van de  ondersteuning (eco, normaal en boost) het afweten. Toen ik afgelopen week de fiets even testte, viel me het euvel weer op. Het duurde even, voordat ik me herinnerde een ander display te hebben gekocht. Dat was vorig jaar mei of zo. Na enig nadenken trof ik het aan bij de cv-ketel! 😂 Ik had hem daar bewust neergelegd, zodat ie lekker droog zou blijven. De oude had namelijk een vochtprobleem gekregen. Dat heb je niet alleen met oude dingen, mensen hebben dat ook soms. Geloof mij maar!
Het vervangen was een fluitje van een cent. Als eerste heb ik het display zelf van het stuur losgemaakt (1 boutje). Toen heb ik het kapje bij de
voorvork verwijderd (2 boutjes), zodat ik bij de aansluiting op de voorwielmotor kon komen. Als laatste heb ik de bovenkant van het voorspatbord verwijderd (1 schroefje). Het betrof de verbinding met het koplampje. Toen lag de bekabeling bloot en was het enkel wat stekkertjes lostrekken en de display met kabel van het stuur verwijderen.
In omgekeerde volgorde heb ik de 'nieuwe' display gemonteerd. Daarbij heb ik de stekkers met een contactspray behandeld. Voordat ik alles definitief bevestigde, heb ik het display getest. En zie : alle functies doen het (weer). Daarna heb ik de boel weer opgebouwd. Als afronding heb ik de fiets laten testen. Volgens de testpiloot is ie in orde.

Waar ligt Rusland?

Helpen of afstoppen

Stel ik zie iemand boodschappen wil meenemen zonder te betalen. Dan zeg ik iets daarvan. Zo heb ik een paar keer gezegd : "U / je gaat toch wel betalen hè?" Meer niet. Ik ga zo'n iemand niet fysiek tegenhouden of zo. Dat is aan de winkel.
Als ik iemand zie die iets pikt wat tot de primaire levensbehoeften hoort, dan zou ik er zelf voor willen betalen. Ik heb het dan over etenswaar, zoals brood, luiers, babyvoeding enz. Uiteraard afhankelijk hoe de dief eruitziet en na een praatje.
Voor dit soort figuren dus niet :

 

Zo dus -154-

Er is niet altijd een storm nodig om een huis te slopen. Je kunt het ook zelf regelen.

Omvolking

In Japan

Don't come rollin'

Man, man, wat heb ik die nummers vaak gedraaid, nadat ik de lp gekocht had!

Beautiful Sunday

zaterdag 27 juni 2026