zaterdag 20 juli 2024

Al doende leer ik

Nu de nieuwe kraan werkt, kom ik er pas achter dat het ook anders gekund had. Ik heb een stuk van de waterslang en de koperen leiding naar huis meegenomen. Daar probeerde ik de slang over de pijp heen te schuiven. Met heel veel moeite kreeg ik er twee millimeter op. Dus het kan dus wel, echter de slang was te stug. Ik heb het uiteinde van de slang in wat kokend water gelegd. Terwijl de slang het heet kreeg, heb ik de rand van de leiding met een vijl wat gerond. Met een ietsepietsie slaolie aan de vinger heb ik de leiding daarna wat vettig gemaakt.
De inmiddels soepel geworden warme slang kon ik toen, zij het met wat kracht, strak over de buis heen schuiven! Na afgekoeld te zijn zit ie als gegoten. Ik heb zelfs geen slangklem nodig. Mocht de huidige constructie alsnog gaan lekken, dan heb ik alvast een goed werkend alternatief achter de hand. Al geef ik direct toe : ik had het liever direct zo gedaan. 😁