Zoals gezegd vroeg de Hyundai al een tijdje om wat aandacht. Ik keek geregeld tegen de wieldoppen en velgen aan als ik op de fiets klom. De wieldoppen waren wat beschadigd en de velgen enigszins roestig. Maar ja, er waren andere activiteiten die een wat hogere prioriteit hadden. Maar vandaag dus niet.
Ik ben vanmorgen eerst langs iemand gegaan, die mijn hulp nodig heeft. Ze wilde drie lampen laten ophangen, waarvan een zo'n twee meter vanaf het lichtpunt in het plafond. Dus dat wordt een kabelgootje en een stuk snoer. Na dit vooronderzoekje ben ik in de Matrix naar de loods gereden. Daar heb ik de auto dit keer in de loods geparkeerd.
Als eerste heb ik met de garagekrik en de persluchtsleutel de vier wieldoppen van de wielen verwijderd. Daarvoor moet men bij deze auto de wielen losmaken. De doppen zitten met de wielbouten bevestigd op het wiel. Vandaar.
Met de kale velgen en losse doppen ben ik naar de wasstraat gereden. Daar heb ik de set met de functie Velgen reinigen schoongespoten. Nu had de Matrix weliswaar vier schone pootjes, maar de rest mocht ook wel een wasbeurt krijgen. Dus dat ook maar gedaan. De natte wieldoppen verdwenen in een grote plastic zak achter in de auto.
Weer terug in de loods heb ik de doppen in de zon laten drogen. Met een luchtpistool heb ik de velgen droog geblazen, licht geschuurd en afgenomen. Daarna heb ik eerst een antiroestlak aangebracht. Dat spul droogde zo snel, dat ik na het laatste wiel gedaan te hebben, met de zwarte spuitlak aan de slag kon. Dat deed ik buiten. Na het zwart spuiten van de velgen, waren de doppen aan de beurt.
De doppen waren droog. Ik heb de kale plekken wat licht geschuurd en daarna met zilverlak gespoten.
Je kunt de krassen nog wel zien, maar wie dat opvalt ligt of zit op de grond naast het wiel.
De dop met de meeste schade zit rechtsvoor. Dop nummer twee met schade heb ik rechtsvoor gemonteerd. De andere twee met de minste schade zitten er weer achter op.
Zoals de Matrix er nu weer bij staat, ben ik best wel trots op dat koekblik eh... autootje.
Ik moet zeggen : goed gereedschap is het halve werk. Het is al weer een tijd geleden, dat ik met een auto zo bezig ben geweest. Dankzij dit klusje, heb ik er nog een klusje bij. Ik zag op een rand van een spatbord aan de achterkant wat roestvlekken. Ze zitten precies op de plekken waar puntlassen zitten. Ik ga er de schuurmachine op loslaten. Een volgende keer.
Zoals gebruikelijk heb ik daarna de loods weer wat opgeruimd en aangeveegd. Dat is nu eenmaal vaste prik.