Ze werden de hemel in geprezen als zijnde de oplossing voor een beter milieu. Maar gaandeweg werden de nadelen van e-cars steeds duidelijker. Met de kinderarbeid voorop. De actieradius, de alsmaar stijgende energieprijzen, de beperkte beschikbarheid van laadstations en overbelasting van het elektriciteitsnet, de berichten over de weinig schonere productie en de torenhoge prijs doen de e-car de das om. Het feit dat de goedkopere e-cars extra belast worden, geeft aan dat het niet echt om het milieu gaat. Immers, met een lagere prijs zouden veel meer e-cars verkocht worden. Maar in plaats daarvan schaft men ook nog de subsidies af.
In Duitsland is onlangs bekend gemaakt, dat de verkopen van e-cars met 47% afgenomen is. Fabrikanten geven wereldwijd de productie van e-versies een lagere prioriteit. De automotive industrie heeft niet stilgezeten. De motoren zijn nog stiller, nog zuiniger (actieradius!) en nog schoner geworden. Het laden van de accu's vreet te veel tijd in een maatschappij waarin alles om tijd draait. De restwaarde keldert relatief enorm vergeleken met die van de gewone auto's. De e-car lijkt zodoende overbodig geworden te zijn. Het met samengeknepen billen onderweg staren naar een energiemeter bevalt niet. De vraag naar plug-in Hybride auto's daalde ook flink; met ruim 35%. De vraag binnen het segment van diesel en benzine auto's daarentegen steeg met 25%.