vrijdag 26 juli 2024

Paarden Zeewolde

Ergens in de jaren 70 heb ik als projectleider mogen meewerken aan de invoering van een toegangsbewakingssysteem bij een grote financiële organisatie. Ik moest daar even aan terugdenken, toen ik hoorde oer de brand in een stalbrand. Dat was hier in Zeewolde. Er zijn bij die brand zijn 18 paarden omgekomen. Verschrikkelijk! Anno 2024 is het nog steeds zo, dat in geval van calamiteiten veel dieren het slachtoffer worden. In de jaren 70 was een van de criteria / eisen, dat in geval van een calamiteit, alle toegangsdeuren van het toegangsbewakingssysteem vrijgegeven moesten worden. Op die manier zou het personeel zich in veiligheid kunnen stellen.
Vanwege die ervaring begrijp ik niet waarom het met het houden van dieren niet zo geregeld is. Die paarden zaten blijkbaar in de val, opgesloten. De deuren van de boxen hadden automatisch geopend moeten worden, toen er brand gedetecteerd werd door de brandmelders. Een kwestie van techniek, eenvoudige techniek. Waarom is zo'n oplossing nog steeds niet verplicht in omgevingen waar veel dieren gehouden worden? Ik zou bijna spreken van een misdaad, een ernstige vorm van dierenmishandeling.