donderdag 21 januari 2016

Auto's voor dummies

Mijn eerste auto was een groene Fiat 128. Je weet wel, zo'n rechthoekig model dat een kind (dus ook dat van een auto-ontwerper) vaak als auto tekent. Maar ik kreeg veel voor weinig. Daarin was de advertentie toen (begin jaren 70) nog eerlijk. Vergeleken met de huidige modellen was die Fiat nog een echte windhapper en spartaans wat comfort betreft. Echt veilig voor andere weggebruikers, en dan bedoel ik met name de kwetsbare groep, was ie niet. Het enige dat ik zelf als beveiliging had aangebracht, was een speciaal stalen scherm om het carter te behoeden voor onzachte aanrakingen met harde voorwerpen, zoals stoepranden en in groene bermen verstopte betonnen curbstones. De aanleiding was een lichte botservaring langs de Zijl, toen ik de Fiat in de berm parkeerde om samen met mijn broer te gaan vissen. Gelukkig was het carter nog heel. Als berijder van dat Italiaans gebakje moest ik alles zelf doen.
Tegenwoordig zit een auto vol software en andere hulpmiddelen. Ze houden nu ook rekening met vrouwelijke bestuurders.
Zo zijn er auto's die geheel automatisch kunnen file parkeren. Voor vrouwen een wat beangstigend fenomeen. Het kan best zijn dat de vrouwelijke bestuurder in de war raakt van de in haar ogen tegenovergestelde stuurbewegingen. Met gevolg dat ze alsnog ingrijpt. Er zijn ook auto's die automatisch remmen. Da's handig. Dan kan je als vrouw gewoon naar jezelf blijven kijken in de binnenspiegel. Ik weet niet of die auto's ook vanzelf optrekken als het licht op groen staat of de file weer begint te rijden. Dat zou wel zo handig zijn. Maar misschien komt er nog een auto waarvan de motor afslaat als de binnenspiegel op de bestuurder gericht wordt. Of dat er een stem klinkt : "Hou eens op met dat gekalk, u moet rijden!"
Veel auto's zijn ook toegerust met een routeplanner, die (in tegenstelling tot menig kaartlezende passagiere) wel op tijd aangeeft waar en wanneer je moet afslaan. Hij geeft zelfs ook de juiste richting (links of rechts) aan. Zonder zuchtend of geërgerd stemgeluid, of een kaart die boos door een raampje naar buiten wordt gegooid.
Toen ik jaren geleden voor een vrouwelijke stem koos op onze TomTom, was ie aanzienlijk minder correct. Ik meen me te herinneren, dat ik een keer "Hier had u rechtsaf gemoeten!" gehoord heb. Of laat mijn geheugen mij nu in de steek? Schakelen schijnt ook minder te hoeven.
Zelf vind ik dat die moderne auto's het oorspronkelijke autorijden tot een saaiere, weinig leerzame en concentratieloze bezigheid maken. Bestuurders gaan zich steeds veiliger voelen, met alle risico's van dien. Als er iets fout gaat, geven die mietjes straks gewoon de computer de schuld. Niets voor echte mannen lijkt mij, maar alles voor dummies.