In de jaren 70 werd ik in de wereld die automatisering heet overspoeld met allerlei opleidingen, bedoeld om gestructureerd te werken en de resultaten gebruiksvriendelijk te maken. Vooral dat laatste was soms erg lastig. Er waren klanten, die eisten dat een zeer laag geschoolde schoonmaakster het nieuwe systeem moest kunnen bedienen met behulp van de handleiding. Ga daar maar eens tegenaan staan, met je vakjargon. En zo kwam de Jip en Janneke taal ten tonele.
Met de komst van de beeldschermen / datacommunicatie moest ik ook gaan letten op ergonomische en lay-out technische eisen.
Gedurende de afgelopen decennia, lijkt het alsof men weer teruggaat in de tijd. Maar wat wil je, als beweert wordt dat je in twee dagen zelf een website kan ontwikkelen?
Veel websites hebben een ondoorzichtige structuur. Sommige, waaronder ook van instanties waarvan ik het helemaal niet verwacht, zijn waren doolhoven. En last but not least : het lijkt of ook informatiesystemen verschijnselen van dementie krijgen. Wat dat laatste betreft het volgende. Ik ben op een website ingelogd en wil naar een bepaald onderwerp. Het betreffende (onderstreepte) woord is gelinkt aan die functie. Dus klik ik vrolijk op dat woord. Direct verschijnt een bijna blank scherm met alleen de tekst : deze functie is nog niet beschikbaar. Gelukkig staat er ook een onderstreept woord Terug. Dus klik ik op Terug. Dan verschijnt een inlogscherm en mag ik helemaal opnieuw gaan beginnen! Het systeem is vergeten dat ik al ingelogd was, of heeft mij gemakshalve maar even afgemeld. De ontwikkelaar is vergeten de eerste verwijzing pas dan te activeren, als de functie gereed is. Gedurende mijn loopbaan hoefde ik dergelijke fratsen en grollen echt niet uit te halen.
Soms gaat de doorverwijzing zo ver, dat ik 4 keer moet klikken voordat ik er ben. En tussen de klikjes door telkens weer verhalen lezen en beslissen wat ik moet aanklikken. Alsof ik met een telefoon in een computergestuurd keuzemenu beland ben. Pfff!
Vaak kijk ik bovenin het scherm naar de url regel, om te zien waar ik ondertussen in de applicatie beland ben. En dan zie ik vaak een veel kortere weg. Maar ja, dat kan ik als voormalig ict'er nog wel doen.
Er zijn ook websites die niet aangeven, dat als ik naar een andere site word doorverwezen, ik na het aanklikken ervan daarmee ook automatisch afgemeld ben. Ik heb de neiging om na het uitstapje even terug te gaan, om me alsnog af te melden. Maar dat blijkt dan weer niet nodig. Het maakt ook, dat ik niet weer even op de oorspronkelijke site verder kan gaan, zonder weer eerst aan te melden.
En dan heb ik het maar niet over kleuren, lettertypes en groottes, zoekplaatsjes (ik kan niet op elk scherm afmelden) en al die klapschermpjes als ik (al dan niet per ongeluk) met de cursor over een tabblad beweeg.