donderdag 7 januari 2016

Auto winterklaar

Begin vorige maand heb ik al wat voorbereidingen getroffen op de komende winter. Niet alleen in ons tuintje, ook de motor en auto zijn toen onder handen genomen.
Van de Matrix heb ik de portierrubbers goed ingesmeerd met vaseline en het ruitenwisserreservoir gevuld met antivries. Daarna flink gesproeid om de leidingen ook met het antivries te vullen. Ik heb de sloten van de portieren met wat grafiet behandeld. De rubbers van de ruitenwisserbladen zijn nog in orde. Ik heb ook een rondje gelopen om de verlichting te controleren. De accu is een gesloten versie. Soms haal ik hem tijdens de winter eruit, om hem goed op te laden. Nog eerder, tijdens de herfst, heb ik een vochtvreter in de auto geplaatst. Dat scheelt weer met het beslaan van de ramen. Ik hoop dat we een zachte winter krijgen, want de banden hebben weliswaar voldoende profiel, maar of dat met sneeuw op de wegen ook zo zal zijn, betwijfel ik. Maar nieuwe banden? Dit voorjaar nemen we misschien afscheid van het trouwe bakkie. Maar ja, aan de andere kant is er ook nog iets als veiligheid. Als het er echt op aankomt, kan ik nog altijd een setje gebruikte banden met een goed profiel erop laten zetten. Dat doe ik anders nooit, hoor. Wel een keer voor de aanhangwagen / trailer, maar niet voor de caravan.
Ik heb ook even het koelsysteem gecontroleerd. Laat de winter maar komen.