Vandaag maar weer eens naar de loods geweest. De drukke dagen zijn voorbij, dus ik kan weer even wat anders gaan doen. Lekker een middagje prutsen. In de loods lag een tweetal oude cv ketels. Die heb ik gesloopt. Nou ja, gesloopt. Voornamelijk gedemonteerd met hier en daar wat sloopwerk om kostbare onderdelen te kunnen demonteren.
Ik leg de ketel eerst op de werkbank. Daarna is het een kwestie van even goed kijken (daar heb je dat analyseren weer) hoe zo'n apparaat in elkaar steekt. Er zit een brander in, een pomp, een warmtewisselaar, ventilator, elektronica en veel kabels en stukken pijp van zowel koper als ijzer. Het is de bedoeling de ketel te ontdoen van de genoemde onderdelen. Er zit veel aluminium en koper in zo'n ketel en ook rvs en messing. De rest is afval. Als bekend is hoe de boel ooit gemonteerd is, is het niet lastig om de ketel weer te demonteren. Een kwestie van het juiste gereedschap erbij hebben en volgens de juiste volgorde te werk gaan. Soms zit er een onbekende ketel bij. Dan is het zaak die wat uitgebreider te bestuderen. Het komt weleens voor dat ik me afvraag : hoe hebben ze die ooit zo weten te monteren? Maar ja, dat is dan het verschil tussen een fabricageproces en wat sloopwerk door een voormalige kantoorpik.
Het materiaal gaat in aparte speciekuipen.
Er lagen ook twee close-in boilers. De een was loodzwaar : water! Die heb ik maar even op z'n kop gezet. Hoewel het water er met een flinke straal door een 10 mm aansluiting uitstroomde, duurde het een flinke tijd voordat de ketel bijna zo licht als een veertje was. Volgens mij zat er zo'n 9 liter water in. Die boilers demonteer ik liever thuis. Thuis heb ik o.a. ook een slijptol en kan ik dat piepschuim en kunststof direct opruimen.