zondag 29 januari 2017

Pas op de plaats

Een paar keer heb ik een lopend project stilgezet. Vanwege problemen. Ik werd als projectadviseur gevraagd die projecten van verschillende klanten door te lichten, omdat de boel uit de klauw gierde. Om de stand van zaken goed op te nemen deed ik een analyse. In het voorstel dat daarop volgde, stond dat het project even stilgezet moest worden om de boel eerst recht te trekken en vervolgens met een bijgestelde aanpak en planning de draad weer op te pakken. Op die wijze zouden die projecten beter en met grotere zekerheid omtrent de doelstellingen en planning opgeleverd te krijgen.
In een geval weigerde men dat. Prima, het was slechts een advies van een deskundige, Gevolg was dat dat project helemaal vastliep. Daarna begon de verantwoordelijke directeur mij te bellen (of beter : telefonisch lastig te vallen) : ik moest hem komen helpen. Maar dan wel op zijn voorwaarden en naar zijn inzichten. Daar had ik dus geen trek in. Wat was die man boos, zeg! Op mij, terwijl ie eigenlijk op zichzelf kwaad moest zijn.
Ik begrijp best wel waarom Trump de immigratie een voorlopige halt heeft toegeroepen. Hij wil ook eerst de boel goed beoordelen en verbeterd op poten zetten, alvorens de instroom weer op te starten. Op dit moment is erg veel onduidelijk over de achtergronden van immigranten. Daar moet eerst iets aan gebeuren. Wat die muur betreft : Veel mensen vinden het blijkbaar heel erg vervelend als ze door de voordeur moeten komen.
Hier gaan die stemmen trouwens nu ook op. Betere screening en controles. Wel wat laat, maar ja. Het is in mijn beleving weer die typische Nederlandse mentaliteit, die begint te miauwen over discriminatie. Sylvana Simons en de politieke partij DENK hebben dankzij Trump opeens veel aanhangers gekregen : kortzichtige, overgevoelige Nederlanders.
De boosheid van andere landen is meer een vorm van afgunst. Afgunst omdat die landen zelf niet het lef hebben een dergelijke maatregel te treffen. Een soortgelijke reactie zie ik bij landen die protesteren tegen de tolheffing in Duitsland. Dat land heeft op dat punt schijt aan de EU. Dat zouden er meer moeten hebben. Wij kunnen toch zeker ook tol gaan heffen? Maar nee, we gaan liever zitten klagen en janken.