zaterdag 28 januari 2017

Andere percepties

..is het nog ver baas?...
Op een of andere zender zag ik een stel, dat een pakketje eisen opsomde waaraan een aan te schaffen hond zou moeten voldoen. Het (arme) beest mocht niet verharen, moest altijd luisteren, uitgelaten worden wanneer het stel dat uitkomt (??), weinig lichaamsbeweging nodig hebben, niet blaffen en/of janken en een sterke maag hebben. En o ja, hij moest stoer ogen. In plaats dat de doghunter vroeg waarom die twee überhaupt (sorry voor het germanisme en overige barbarismen) een hond wilde, ging ze ook nog op zoek! Gek mens. Ze kwam terug met twee hazewindhonden. Toen de klant vroeg : "Zijn dat geen racehonden?", antwoordde de doghunter : "Nee hoor, ze zijn erg lui van nature." Volgens mij zag ik in een glimp die hond met zijn ogen draaien. Het beest droeg ook een muilkorf. Maar volgens de doghunter was dat normaal. "Dat moeten alle grote honden", legde ze uit. De hazewind trok zijn lippen op, maar dat zal wel een lach geweest zijn.
Ik lees en zie veel klachten over honden, die van alles en nog wat vernielen. Telkens is het het zelfde liedje : geen of onvoldoende lichaamsbeweging. Sommige eigenaren roepen verontwaardigd : "Ik laat hem dagelijks 30 minuten in onze tuin!" of  "Ik wandel elke dag 20 minuten met hem!" Haha! Veel rassen moeten nu eenmaal flink aan de bak, om niet uit verveling en vanwege een overlopende energiebron je huisraad te vernielen. Dus uit de bank met dat luie lijf van je en geef die hond waar ie recht op heeft!