maandag 16 januari 2017

Oostvaardersplassen

Vandaag las ik een berichtje dat aangeeft dat delen van de OVP afgesloten zullen worden voor bezoekers. Als (drog)reden geeft men op dat de dieren rust nodig hebben. Die arme beesten hebben nauwelijks enige vetvoorraden en moeten zo min mogelijk energie verbruiken. Dus vooral niet schrikken van wandelaars. Grote onzin natuurlijk. Het zou beter zijn ervoor te zorgen dat er voldoende voedsel is.
Ik heb eerder het idee, dat de reden een heel andere is. In deze periode wordt er weer veel 'wild' afgeschoten. Aan die knallen zijn die beesten blijkbaar wel gewend. Aan wandelaars nog steeds niet. Er zijn politieke partijen, die het aantal grazer wil terugdringen. Dat is een mogelijkheid om elk dier aan voldoende voedsel te kunnen laten komen. Helaas zit er een commerciƫle reden achter. Men wil ruimte maken voor meer ramptoeristen. Dat is dan weer stirjdig met anderen, die de beesten meer rust willen geven. Ik moet telkens weer stiekem lachen als ik quasi deskundigen hoor praten en zie schrijven over 'de natuur'en 'in het wild levende dieren' als het om de OVP gaat. Het gaat om een ordinair gekunstelde toestand, die geheel uit de hand gelopen is. Eerlijk gezegd heb ik nog nergens iets gelezen over grazers die spontaan oprijzen uit een drooggevallen zeebodem. Behalve in de Flevopolder dan. Als een boer met zijn vee zou omgaan zoals Staatsbosbeheer met de OVP, wordt ie strafrechtelijk vervolgd wegens dierenmishandeling en verwaarlozing.