Zoals gezegd is de gemeente Dronten bezig het scheiden van afval verder aan te scherpen. De bedoeling is om dit jaar de mensen het restafval zelf in ondergrondse containers te alten deponeren. Dat scheelt de ophaaldienst veel kilometers, tijd en dus geld. Kassa!
In de keuken hebben we inmiddels vier voorzieningen voor het afval. Een grote bak voor het plastic en blik/metaal, twee kleinere voor respectievelijk het GFT en Restafval en een zakje voor het kleinere papierafval (verpakkingen, tissues enzovoort). De zak voor het plastic en blik wordt op de maandagochtend hangend aan een lantaarnpaal aangeboden. De overige opslag wordt periodiek geleegd in de speciale kliko's voor papier, GFT en Restafval.
Er zijn al ondergrondse containers in gebruik. Met behulp van een pasje krijgt men toegang tot de container. Met zo'n container is het een kleine stap richting het wegen van en betalen voor het afval. Immers, via het pasje weet men wie, wat en wanneer, terwijl een simpel weegmechanisme daaraan ook de hoeveelheid kan toevoegen. Samen met een prijs per kg leidt dat tot een rekening. Een dergelijk systeem van doorbelasten kan op elk willekeurig moment gestart worden.