donderdag 19 januari 2017

Op voorhand veroordeeld?

Er zijn mensen die vinden, dat wie een politieagent verwondt of misschien zelfs doodt, altijd zwaar gestraft dient te worden. Daar ben ik het niet mee eens. En dus krijg ik het nodige aan shit over me heen. Zelfs door mensen die ouders zijn. Geen goed voorbeeld voor hun kids. Zoals gebruikelijk wordt mij door die shit-gooiende-mensen niet gevraagd naar een argumentatie van mijn "Neen". Ik moet het eens zijn met die stelling. Dat zou ik wel willen, graag zelfs. Maar helaas is geen sprake van een structureel perfect optredend gewapend politieapparaat.
Maar al te vaak is gebleken dat politieagenten niet de waarheid vertellen over de toedracht rond incidenten. Te vaak wordt verkeerd gehandeld. Zonder al die getuigen en beelden, zouden zij ermee wegkomen en anderen in het geval van dat voorstel op voorhand veroordeeld krijgen. Ik waag het zelfs te zeggen, dat zo'n insteek voor bepaalde agenten een vrijbrief zal zijn om hun gang te gaan. Iedereen heeft recht op een eerlijk proces. Op voorhand al schuldig verklaard worden is een slechte zaak. In de UK ligt dat anders. Daar zijn agenten noet gewapend. Althans, niet met vuurwapens.