op de originele C13 |
De eisen zijn nogal summier. De RDW rekent 40 cm zitruimte per plaats. Men let ook op het gewicht, met name het draagvermogen van de achteras. Per zitplaats hanteert men 75 kg (lichaams)gewicht. Dus ik moet op twee plaatsen gaan zitten. Haha! Verder speelt nog een tweetal zaken mee : het (voor ons gunstige) bouwjaar van de C13 en het feit dat de zitbanken in de lengterichting van de camper geplaatst zijn. Dit houdt in dat er geen gordels nodig zijn.
Wat ga ik doen? Ik ga de dunne multiplex platen die nu op de banken zit vervangen door dikkere. Zodoende moet de lattenbodem ook iets hoger komen te liggen. De (standaard) kussens worden met klittenband vastgezet. Het is overigens niet de bedoeling om met een bak vol mensen te gaan rijden. De extra plaatsen zijn louter bedoeld voor het geval dat wij iemand willen meenemen. Als de bak dan toch gekeurd moet worden, dan maar voor vier plaatsen gaan. Dan leveren de kosten van de keuring, zo'n 60 euro, tenminste nog wat meer op. Vier voor de prijs van een.
Ik geef toe, dat het achterin zitten straks nogal spartaans is. Maar al met al toch veel luxer dan die van de C13 waar de camper naar vernoemd is. Dat was namelijk 'mijn' YP408. In die legerbak ontbrak het aan daglicht, klonk het zware gebrom van de motor, zat je met de knieƫn tegen en tegenover elkaar, was het 's winters steenkoud en zomers tropisch heet en stonk het vreselijk naar allerlei lichaamsgeuren. Over dat laatste werd gezegd dat het goed voor onze longen was. Nee hoor, die extra zitplaatsen in de camper worden heel comfortabel.