woensdag 4 mei 2016

Syntegra's Kieboom

Ik was koud een paar maanden in dienst bij Syntegra, toen we een nieuwe ceo kregen. Het was Wilbert Kieboom. Hij kwam via Logica het bedrijf binnen. Met hem kwam nog een aantal voormalig Apple medewerkers op managementniveau. Die had hij blijkbaar bij Apple gepaaid met een flinke loonsverhoging in het vooruitzicht.
Wilbert wilde met elke medewerker persoonlijk kennismaken. Hij vroeg mij o.a. naar mijn ambities en hobby's. Ambities had ik niet (afgezien van fair behandeld willen worden), wel een motorfiets. Toen ik over motorrijden begon, vroeg hij op welke motor ik reed. In die tijd was het nog de CB650 SC. Wilbert vertelde trots dat hij een dikke Harley had van wel 45.000 gulden. Ik dacht nog : "Nou en, ik rijd voor zo'n 3.000 gulden tenminste een echte motor!" en wachtte op zijn verhaal over zijn dure villa. Maar de vraag naar onze woning bleef uit.
Wilbert kwam een keer op die Harley naar de zaak. Dat ding glom als een gek en zijn leren pak (met franjes!) stonk naar de nieuwigheid. Dat had natuurlijk helemaal niets met motorrijden te maken. Het was een typisch geval van kijk-mij-eens veel geld hebben! Hij zei dat ie een motorrit ging organiseren. Ik bedankte voor de uitnodiging. Natuurlijk waren er genoeg motor rijdende collega's die wel heel graag met hem een ritje wilden maken. Vanwege hun carrière. Kieboom had uiteraard een dubbele agenda. Die kwam niet zomaar even bij Syntegra langs.
Niet veel later vertrok hij naar Atos Origin. Eckart Wintzen zal zich toen vast in zijn graf hebben omgedraaid.