vrijdag 27 mei 2016

Sylvana Simons

ons Sinterklaasfeest verzuipt
Ze kreeg het hard te verduren toen ze bekendmaakte, dat ze als nieuwbakken politica lid is geworden van de politieke partij Denk. Je weet wel, die partij die niet op onze cultuur zit te wachten. Mevrouw Simons is o.a. tegen Zwarte Piet. Een kwestie van jezelf leren accepteren of...? Van mij mag zij samen met zo'n honderd andere bekende Nederlanders (is Sylvana zelf eigenlijk Nederlandse?) haar eigen mening erop na houden. We leven in een democratie. En toch, het zou zomaar kunnen dat haar voorouders zelf ook meegeholpen hebben met de slavenhandel. Zou ze dat eerst hebben uitgezocht? Laten we eerlijk zijn, dat was geen activiteit van louter blanken. Daar deden ook zwarten, gelen, roden, bruinen en ongetwijfeld groentjes aan mee. Er zijn officiële instantie die Sylvana aanmoedigen aangifte te doen wegens racisme en/of discriminatie. Die instanties zijn bij mij nooit aan de deur geweest. Ook niet bij veel andere landgenoten, die zich beklaagd hebben over racisme en discriminatie. Zeker weten.
Ik herinner me nog het liedje "Moriaantje zo zwart als roet". Het was op de kleuterschool aan de Hoofdstraat, waar ik begin jaren 50 naartoe ging. Telkens als dat liedje werd gezongen, stonden wij in een kring. En telkens werd ik unaniem door mijn klasgenootjes uitgekozen, om tijdens het zingen met een parasolletje rond de kring te lopen. Ik was telkens weer zo trots als een aap(je). Het was pas wat later dat ik begreep, waarom ik gekozen werd. Dat kwam nadat ik na een scheldpartij mezelf eens goed in de spiegel bekeek. Ik realiseerde me, dat ik het enige donkere kindje in de klas was. Ik heb daar verder, tot op heden, nooit iets negatiefs aan verbonden. De kinderen en ik zelf ook genoten ervan, week in week uit. Ik zie het nog zo voor me. Net zoals ze nu genieten van Zwarte Piet. En nu maar hopen dat die honderd tegenstanders niet hun zin krijgen. We leven weliswaar in een democratie, maar die gaat alleen op als het bepaalde mensen gelegen komt. Erg flauw van die BN'ers. Maar ja, ze hebben wel allemaal een paar vluchtelingen en Afrikaantjes zwarte pietjes in huis genomen. Toch?