zaterdag 7 mei 2016

Contactslot vervangen -2-

Volgorde : zie *
Het werd nogal warm op het plaatsje achter het huis. Dus heb ik maar even een parasol opgezet naast de Honda. Zo kon ik in de schaduw mijn gang gaan. Toen ik klaar was met het aanbrengen van de kabelschoentjes, kroop ik weer even achter de pc. En ja hoor, op mijn oproepje was al gereageerd. Ik heb twee schema's gedownload, waarop het contactslot met de bedrading staat vermeld. Aan de hand van de schema's kon ik zien waartoe een bepaalde kleur diende. Daarna was het een kwestie van wat puzzelen (contactsleutel in ON stand) , waarbij ik een multimeter gebruikt heb, om de juiste pinnen te selecteren.
Aldus lukte me het in de warme schaduw het contactslot aan te sluiten op de oude bedrading. Natuurlijk had ik vooraf even de accu losgemaakt. Toen ik na het aansluiten van de accu alle functies controleerde, zag ik tot mijn vreugde dat het achterlicht en de parkeerverlichting het weer deden! Pfff! Wat een gepriegel zeg! Maar ik was er nog niet. De montagegaten in het nieuwe slot waren veel te klein. Ik heb ze voorzichtig uitgeboord tot 8 mm, zodat de originele bouten erin pasten. Daarna kon ik het slot tegen de onderkant van de kroonplaat schroeven en de bedrading weer aanbrengen. Het slot viel niet mooi in het gat.
Vervolgens ben ik de kroonplaat en de beide stuurhelften weer gaan monteren. Ondanks de parasol voelde ik de zon op mijn lijf prikken. Al met al ben ik een dagje bezig geweest. Maar mijn doel is bereikt : een nieuw contactslot dat ook nog werkt.
Het zou misschien gemakkelijker geweest zijn een gebruikte stekker met bedrading bij de sloop te scoren. Maar ik koos voor deze oplossing. Ik heb de aansluiting op het stekkerblokje maar even gedocumenteerd; met een foto en per aansluiting de draadkleur.
*) vlnr boven Bruin/wit en Bruin; onder Rood, Rood/Zwart, Geel/Zwart