We zijn al een tijdje op jacht naar een camper. De tijd is merkbaar niet gunstig. De prijzen zijn hoog en het aanbod is zo verkocht. Komt bij dat in de prijsklasse waarin wij zoeken, de meeste wagens 250.000 meer kilometers hebben gereden. En tot slot zijn er verkopende partijen die erg veel moeite hebben met het zich houden aan afspraken. Maar er is een alternatief. Ik besloot de afgelopen rustdag eens te besteden aan het uitvogelen wat er voor het zelf bouwen van een camper komt kijken.
Ik heb op de website van de Belastingdienst gelezen, aan welke eisen een slaapbus moet voldoen om als camper / kampeerauto gekwalificeerd te worden. Die eisen zijn vrij summier. Een keukenblokje met spoelbak, kraan en kooktoestel (de laatste mag ook een magnetron zijn!), een tafel, twee zit- en slaapplaatsen en opbergruimte / kastjes. De hele reutemeteut moet vast gemonteerd zijn. De ruimte moet minimaal 170 cm hoog zijn over een lengte van 2,00 en een breedte van 0,9 meter. Dat kan ook middels een verhoogde bus of een hefdak gerealiseerd zijn.
De (diesel) bus die wij zouden willen hebben is van het L2 H2 type. Die voldoet aan de hoogte en aan de mogelijkheid om hem in een parkeervak te plaatsen. Het liefst een bus met een trekhaak. Tja, en dan, na de aanschaf, de bus gaan verbouwen tot camper.
Dat aankleden begint met een tekening van de indeling van de beschikbare ruimte. We willen graag een (al dan niet vast) bed achterin en extra zitplaatsen (met gordels). De voorstoelen (bestuurder en bijrijder) moeten draaibaar zijn. Direct achter die stoelen willen we een eet-/zithoekje met aan de andere kant van de tafel de genoemde extra zitplaatsen.
Aan de kant van de schuifdeur komt dan een keukenblokje met koelkastje. Voor het overige natuurlijk opbergruimte in de vorm van kastjes. Geen toilet en/of doucheruimte. Dat vinden wij niet nodig, omdat we in principe op campings gaan staan. Dat betekent ook, dat we geen grote vuil- en drinkwatertanks nodig zullen hebben. We blijven steeds met een schuin oogje naar onze caravan kijken. Die voldeed, zo basic als ie was, voor 100%.
Het interieur wordt eerst met antidreunplaten behandeld. Die worden voorverwarmd op de wanden geplakt. Daarna volgt een isolatielaag en worden de panelen (weer) gemonteerd. De binnenkant wordt afgewerkt met wandbekleding / vloerbedekking. Hierbij houden we rekening met ons harige huisdier Fenna. Veel spullen voor het interieur zijn los verkrijgbaar. Ik zou ook zelf dingen kunnen maken.
De apparatuur en verlichting in het interieur laat ik voornamelijk op 12 volt draaien. De energie wordt geleverd door een omvormer en/of een huishoudaccu, die automatisch geladen wordt zodra de 230V aansluiting gemaakt wordt. De bedoeling is om het circuit van de auto gescheiden te houden van dat van de camper. Het zou wat raar zijn als de wagen zou starten als ik het licht bij het bed aandoe. Hahaha!
Er zijn campers uitgerust met een aparte lpg tank om te kunnen koken en verwarmen met gas. Een openhaardje lijkt mij leuker, maar......haha!
Natuurlijk zal de wagen voorzien moeten worden van dakluiken en ramen. Er zijn veel dingen die ik zelf zou kunnen doen. Zelfs al zal het voor de eerste keer zijn. Mocht het echt lastig worden, dan hebben we nog handige zoons en kan ik desnoods naar een specialist gaan. Natuurlijk zijn er ook nog de bekende accessoires, zoals een luifel en bagage- en/of fietsenrek.
Een globale berekening wekt de indruk, dat we op die manier een stuk goedkoper uit zijn. Plus dat we en een (jongere) bus en een nieuw interieur geheel naar onze wensen hebben. En ik ben een tijdje van de straat. Na de bouw is het richting de RDW rijden voor een keuring. En dan maar hopen dat ik niet iets essentieels vergeten ben. Deze video toont een wel heel slimme (en dure) oplossing :