Eindelijk heeft men toegegeven dat de Betuwelijn, officieel Betuweroute, forse verliezen lijdt. Eind jaren 80 begon men plannen te maken voor de spoorlijn, die het havengebied van Rotterdam moest verbinden met het Duitse industriegebied. De verbinding zou miljarden gaan kosten. Die kosten werden eveneens met miljarden overschreden. Toen het plan definitief werd, was er geen terugkeer of stop meer mogelijk. Alles en iedereen moest wijken voor het ambitieuze plan.
Veel deskundigen waarschuwden toen al voor de komende mislukking. Maar ja, wat politici en ambtenaren in de kop hebben zitten praat niemand eruit. Zelfs geen collega's. Een aansluiting op het Duitse spoornetwerk is er ook nog niet. Het Duitse spoorwegennet kent onvoldoende capaciteit. Ondanks gedane beloften en contracten (o.a. Verdrag van Warnemünde). Ook van Duitse kant werd al gewaarschuwd voor een debacle van miljarden. Maar Den Haag dreef zijn zin door.
Op dit moment wordt nog veel gebruikgemaakt van de scheepvaart en het vrachtverkeer om goederen naar het Ruhrgebied te vervoeren. Met name omdat die opties nog steeds goedkoper zijn dan de miljarden kostende Betuwelijn. Over dit mislukte, miljarden kostende project is lang geleden al een zwartboek geschreven.