zondag 1 mei 2016

In een ander frame

Frame kit van Egli (Zwitserland)
Met de komst van de Japanse merken kwamen sinds de jaren 70  ook betere frames op de markt. Frames van o.a. Seeley, Rickman, Egli (met kopieën van de Duitse firma Rau) en niet te vergeten onze eigen (Nico) Bakker. In bepaalde motorbladen heb ik heel lang de Rickman frame-kit aanbiedingen van de firma Kruisinga in Gouda gezien. En me eraan geërgerd, omdat ik een armlastige student was.
De framekits konden geheel naar eigen inzicht opgebouwd worden. Hetzij met de standaard onderdelen van de donor-bike, dan wel nieuwe, speciale. In die frames pasten veel motorblokken van verschillende merken.
Zelf heb ik een aantal jaar een mooie Seeley in mijn bezit gehad. In het Seeley frame hing een gekieteld 750 cc viercilinder blok van Honda. Van het frame viel mij toen al het zeer professionele laswerk op.