woensdag 4 mei 2016

Geen voorrang

Toen ik gistermiddag weer naar Harderwijk ging om de patiënt op te halen, was ik in die voormalige vissersplaats getuige van een bijna-aanrijding. Ik stond op de rechterrijstrook te wachten bij zo'n turborotonde, waar het verkeer aanzienlijk trager overheen gaat dan gedacht. Ik wilde rechtdoor (gewoon over de weg hoor). Naast mij kwam een vrouw in een groene oud model Twingo staan. Die rijstrook is voor linksaf of ook rechtdoor. Ze stopte maar trok opeens op, terwijl er nog verkeer op de rotonde reed. Ik dacht : "Vuiltje in je ogen...?" Een meneer in een zwarte auto stampte zichtbaar keihard op de rem en kon nog net een aanrijding voorkomen. Het scheelde echt bijna niets. Vanwege de situatie liet hij de vrouw toch maar de rotonde oprijden.
Ik weet niet wat mevrouw nog meer had uitgevreten, maar toen ik de patiënt opgepikt had bij het ziekenhuis (ik had een andere route gereden), zag ik dat ze door een politieauto aan de kant werd gezet. Het zal wel weer het bekende politieritueel zijn in de geest van : "Goede middag mevrouwtje. Mijn naam is Jansen. Wat zijn wij hier aan het doen?" En dan kan je je beter heel dom gedragen en geen slimme opmerkingen gaan maken. Het kan een prent schelen.