woensdag 25 mei 2016

Nemen zonder te geven

onze waakhond
Een inwoner van mijn geboortedorp heeft gereageerd op een oproep van de gemeente. De oproep is gericht aan hondenbezitters. Hen wordt gevraagd extra op te letten als ze de hond uitlaten. Indien zij verdachte situaties tegenkomen, worden ze gevraagd de politie te waarschuwen. Hier in Dronten heet het project Waaks!. Wij hebben ons toen ook daarvoor aangemeld. Als tegenprestatie krijgen we verder niets. Zelfs geen korting op de hondenbelasting. Da's nog een omissie.
In mijn geboortedorp schijnt het nog erger te zijn. Een inwoner regeerde via een prachtig schrijven als volgt :

"Beste Burgemeester van Leiderdorp, 

Vandaag ontving ik een brief waarin u mij als hondenbezitter vraagt om tijdens het wandelen met de hond extra op te letten op verdachte situaties. Ik kom volgens u nou eenmaal vaker buiten dan andere inwoners van Leiderdorp en dus is de kans dat ik iets zie ook evenredig groter. Ik moet daar een beetje om lachen, want Leiderdorp is een nogal hond-onvriendelijke gemeente. Alleen voor deze dieren moet namelijk belasting betaald worden en van dat geld heeft uw dorp overal borden geplaatst waarop mij wordt duidelijk gemaakt dat de hond vooral niet los mag lopen, in tegenstelling tot alle andere dieren, van kleine cavia's tot grote paarden. Ook moet alles wat de hond achterlaat opgeruimd worden, wederom in tegenstelling tot de vele honderden katten en de ook ruim aanwezige paarden. En toch is het juist de groep mensen die zo'n hond hebben, die u vraagt om op de spullen van de andere inwoners te letten?? Toevallig is in de afgelopen jaren zowel mijn auto als mijn boot gestolen in datzelfde Leiderdorp, dus ook voor mij was het al een tijdje duidelijk dat er zeker iets moet gebeuren. Maar met deze aktie maakt u uzelf en de rest van het college wel behoorlijk belachelijk.... Misschien is het een idee om iedereen die een dier heeft, hoe groot of klein ook, dezelfde belasting te laten betalen en van de opbrengst de beveiliging in het dorp te verbeteren? En laat dan alle andere inwoners ook maar een belasting betalen voor het te weinig buiten komen of zo, een binnenblijfbelasting? Dan kunt u de veiligheid gewoon zelf regelen, want is dat niet primair een zaak van de gemeente? Dan voel ik me als hondenbezitter ook niet meer zo in de zeik genomen en zal ik beloven voortaan mijn ogen open te houden terwijl ik in mijn ene hand een riem en in mijn andere hand een dampend plastic zakje vasthoud... 

Met vriendelijke groet, 

een Leiderdorper...