dinsdag 31 mei 2016

Een Europese lente?

Afgaande op de recente Europese verkiezingsuitslagen en het groeiend verzet tegen de EU (o.a. Brexit) en het vluchtelingenbeleid, zou het zomaar kunnen zijn dat binnen de EU de vlam in de pan slaat. Ook het verzet tegen de Amerikaanse aanwezigheid en bijbehorende USA-druk op Europese regeringen neemt toe. Regeringen op hun beurt hebben lak aan de democratie. Hun aristocratische aanpak dwingt ons vreemden en andere landen te helpen, die de hulp niet verdienen. Daar tegenover moeten we hulpbehoevende landgenoten in de steek laten en onze gezondheid en welzijn afbouwen. We glijden geleidelijk af naar een tweede Koude Oorlog inclusief bijbehorende crises. De kans groeit dat Amerika Europa weer gaat misbruiken als oorlogsgebied voor hun agressie tegen Rusland. Velen zijn de huidige koers meer dan zat. Het zou mij niet verbazen wanneer hier een Europese lente losbreekt. Van mij mag het. Het wordt tijd weer eens normaal te gaan doen. Samenwerken, jij, ik, wij samen is prima. En dus niet zoals het tot nu toe gaat : ik, de overheid en ik, Brussel.