vrijdag 13 mei 2016

Expertise

"Je moet doen waar je goed in bent", heb ik diverse keren als adviseur gezegd. Alles kunnen leveren wat de klant wil, lijkt aantrekkelijk. Maar als je de capaciteit en expertise er niet voor hebt kan je het beter laten. Ik heb een aantal keren IT bedrijven zo zien wankelen en zelfs omvallen. "One stop shopping" was toen een hype. Maar de kennis ervoor was er nauwelijks. Men bood naast expertise op het gebied van systeemontwikkeling ook opleidingen, pakketten, projectmanagement en advies aan. In werkelijkheid liepen daar louter systeemontwikkelaars rond tot en met het niveau van technisch ontwerp.
Eind jaren 60 boden veel softwarehouses 'ervaren' programmeurs aan. Maar zo ervaren waren ze vaak niet. Daarom kregen sommige programmeurs een week voor de nieuwe opdracht een dik manual mee. Daaruit moesten ze door zelfstudie een hen nog onbekende programmeertaal leren. Na een week werden ze als 'ervaren' in die programmeertaal naar klanten gestuurd. Dat was dus vaak op de tenen lopen voor die programmeurs. Ik was zo eigenwijs om aan dat soort gedoe niet mee te willen werken. Vanwege het tekort aan programmeurs in die tijd kon ik me zo opstellen. Andere IT medewerkers vielen door de mand. Dat deed zowel de betreffende medewerker  als het bedrijf geen goed.