Natuurlijk heb ik ook over de grens gekeken naar gebruikte campers. Die worden in Duitsland volop aangeboden. Het is wat lastig zoeken, omdat Duitsers op taalgebied niet zo gecharmeerd zijn van niet-Duitse woorden. Men gebruikt weliswaar het woord Camper, maar Wohnmobil (afgekort WoMO) en Kastenwagen komen ook veel voor. Onder WoMo's vallen trouwens ook de toercaravans. Er zijn bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het importeren van voertuigen. Daar vragen ze natuurlijk wel wat euro's voor. Reken op zo'n 700 euro, all in.
Er zijn ook dhz pakketten, die kosten zo'n 300 euro en dan moet nog de BPM geregeld worden als de auto na juli 2005 voor het eerst op kenteken gezet is (Erszulassung). Kortom, het is maar net hoever ik wil gaan met mijn doe-het-zelf importpraktijken. En uiteraard de vraag : wat weegt zwaarder een goede jonge camper voor weinig of de winst?
Het verhaal begint uiteraard met een geschikte camper die ik zou willen kopen. Ik stuitte direct op een probleem : de kilometerstand. In Nederland is er de NAP en de RDW. Maar in Duitsland?? Ik ga er vanuit dat de TüV toch ook wel tellerstanden zal bijhouden. Maar zeker weten doe ik dat niet. Volgens een kennis in Duitsland, mogen alleen monteurs / dealers die tellerstanden opvragen. Natuurlijk zijn er andere manieren om de tellerstand (enigszins) te controleren.
Het lijkt mij handig om met de eisen van de Belastingdienst rekening te houden. In Duitsland zijn ook veel bussen in gebruik, die bijvoorbeeld niet aan de hoogte voldoen. Dat zou betekenen, dat we na een eventuele aanschaf alsnog ene verhoogd dak moeten plaatsen. Dat zijn extra kosten!
Daarna is het de kampeerwagen kopen en ervoor zorgen, dat ik de juiste papieren heb voor de import / keuring door de RDW en de BPM. Ik krijg een speciale kentekenplaat, waar nogal discussie en wazigheid over is. Met die plaat mag ik een dag in Duitsland rijden. Zegt men. Maarrrrr...., volgens de EU regelgeving mag ik dan een dag in elk EU land rijden. Dus hoef ik in Nederland niet weer zo'n plaat te kopen. Maar ja, niet alle politieagenten weten dat. Voor de rit naar de RDW, hier om de hoek, is weer zo'n dagplaat nodig. Het schijnt ook handig te zijn een camper te kopen, waarvan het merk/model/type hier al rondrijdt. Dat scheelt weer bij de keuring door de RDW.
Dat is zo'n beetje wat ik op dit moment weet en overweeg.