dinsdag 3 mei 2016

Hoofddoekjes

Van mij mag het hoor. Zelfs koningin Elizabeth draagt zo'n doekje. Vandaag zag ik ze ook, in de supermarkt. Maar op een minder leuke manier. Voordringen, (zogenaamd) geen Nederlands verstaan en onder die doek brutaal naar mensen kijken, die iets van het ongewenst gedrag durven te zeggen. Het schijnt in hun vaderland gewoon te zijn, maar hier gelden nu eenmaal andere (fatsoens)regels. Dus ook al heb je maar één product gekocht, toch moet je bij de kassa achteraan aansluiten. Tenzij je de mensen voor je in de rij vriendelijk vraagt, of je eerst mag. Of je moet het treffen met de mevrouw achter de kassa, die niets tegen je dwingende gebaren waarmee je het artikel en het geld toont durft te zeggen. Net als de rest in de rij. Want die zijn er helaas ook. Ik zeg : "Opvoeden die hap!" Dat afdingen bij de kassa vergeef ik hen. Dat zijn ze zo gewend.
Op de vrijmarkt liepen ze tegen de stroom in. En maar duwen en trekken en gewoon voor de neus van een ander gaan staan. Desnoods op het uitgespreide kleed, waarop de spullen te koop aangeboden worden. De verkopers onder hen laten veel rommel liggen als ze de vrijmarkt verlaten. Waarschijnlijk afgekeken van het aso-gedrag van andere landgenoten.
Sommigen wonen hier al meer dan twintig jaar. Maar hun Nederlandse taal is schrikbarend slecht. Dat is ook vaak het geval met hun kinderen van nota bene de derde generatie! Hallo zeg, ze zijn hier geboren en getogen. Ook hun Nederlands is belabberd slecht. Logisch dat ze problemen hebben op school en afhaken.
Als kind hamerde mijn moeder erop, dat ik me altijd netjes moest gedragen. Zelfs als die Nederlandse kindjes nog zo raar doen, moest ik me netjes blijven gedragen. "Want je hebt bij voorbaat al een streepje achter je naam", zei ze.