Nieuwe kraan; een stukkie tekort... |
Ik moest later nog aan die uitspraak denken, toen ik te maken kreeg met planners die monteurs in de buitendienst aanstuurden. Geen van die planners had zelf ooit in de buitendienst gewerkt. Ze wisten in feiten niet waar ze het over hadden. Dus dachten ze bijvoorbeeld dat een kraan verwisselen hooguit een kwartier werk was. De planners wisten niet over wat voor soort kraan het ging (de geregistreerde informatie over datgene wat bij de klant stond was summier en niet actueel) en hoe de nieuwe eruit zag. Dus dat 'even een kraan vervangen' was volgens zo'n niets wetende planner drie kwartier werk. Het gemonteerde type was verouderd en de nieuwe vereiste enige aanpassingen.
Zo zijn er meer planners die denken te weten waarover ze het hebben en met die halfbakken kennis het werk van specialisten denken te kunnen inplannen en/of aan te sturen. En dan durven ze ook nog bij hoog en laag te beweren, dat ze het beter weten dan de monteur, die geregeld wel op de locatie komt en wel veel weet van de daar geïnstalleerde apparatuur. Komt bij dat veel planners niet eens weten over welke kennis en ervaring de monteurs beschikken. In voorkomende gevallen heb ik dat soort planners eerst maar een paar dagen met de monteurs die ze 'aanstuurden' op pad gestuurd. Je had hun gezichten eens moeten zien toen ze weer op kantoor kwamen : schaamte.
Vandaag kwam die herinnering weer even naar boven, toen ik zelf 'even' een kraan ging omwisselen. Hij was bijna hetzelfde als die gemonteerde. Bijna....