dinsdag 22 december 2015

Winkelen met de hond?

Dat doen wij dus niet. Ook nooit gedaan. We hebben wel gedaan alsof. Bedoeld om de pup te laten wennen aan drukte : veel mensen, veel verschillende geluiden en geurtjes. Deze week is een hond, die bij een winkel vastgebonden zat te wachten op zijn winkelende baasje, mishandeld en overleden. Erg natuurlijk en ik zal tegen de eigenaar niet zeggen : "Jouw schuld!" Maar in mijn optiek is dat wel het geval.
lekker thuis
Als eigenaar van een winkel zou ik geen honden voor mijn deur gestald willen zien. Elke hond heeft een onberekenbaar iets in zich. Zo'n trekje kan getriggerd worden, doordat het beest daar iets ziet en/of hoort. Of als iemand hem goed bedoeld verkeerd benadert. Er zijn nu eenmaal onwetende mensen, die vinden dat ze elke vreemde hond even moeten toespreken en/of aanhalen. Een ongewenste reactie van de hond kan zich manifesteren, terwijl de eigenaar uit beeld is en dus niet preventief of correctief kan optreden.
Veel eigenaren die hun hond meenemen als ze gaan winkelen, houden stug vol dat hun hond heel erg betrouwbaar en rustig is. Misschien zijn er uitzonderingen onder die blaffers. Dat zou kunnen. Maar dan is er toch ook een ander aspect : mensen met angst voor honden. Of mensen, die vanwege hun geloof uit de buurt van honden blijven. Hen wordt de toegang tot de betreffende winkel ontzegd. door zo'n wachtende hond.
Sommige eigenaren zijn zo gemakkelijk, dat hun hond letterlijk voor de ingang achter gelaten wordt. Klanten moeten dan vlak langs zo'n hond lopen, wanneer ze de winkel willen betreden en/of verlaten.
Ik heb ook heel vaak honden bij winkels gezien, die de hele buurt bijeen blaften en/of jankten. Dat is niet alleen voor de hond zelf vervelend, maar ook voor omwonenden en winkelend publiek. Er zijn ook honden die in stilte lijden. Wat mij betreft staat zo'n hond heel hard tegen zijn baasje te roepen : "Wat doe je me nu weer aan? Ik kan helemaal niet tegen alleen zijn!" Zo'n baasje heeft geen enkel benul van het psychisch leed dat de hond wordt aangedaan. En de mogelijke gevolgen ervan.
Ik zie in drukke winkelstraten nauwelijks honden, die er ontspannen bijlopen. Voor mij zijn er redenen genoeg om te zeggen : laat de hond maar gewoon lekker thuis.