vrijdag 25 december 2015

Accu boormachine reviseren

Ingezonden n.a.v. Van de Gamma (over de snel lege accu van mijn boor- / schroefmachine).

Een overbekend probleem Willem : accu-ut aanpakken deze 'leeglopers' !
dekseltje eraf
Zo'n zelfde, nieuwe accu kost meestal (te)veel!!! geld dus wat doe je dan? (ik tenminste). Slopen die handel, en dat gaat jou zéker óók lukken! (O eh, ....sorry hoor!, geintje) en kijken waar het aan schort. Mijn grote ervaring hiermee, durf ik wel te stellen, wil ik graag met iedereen delen. Deze accu's zijn meestal makkelijk te openen middels vier kruiskop-schroeven (foto rechts) en daarna kunnen de afzonderlijk accu-batterijen van 1,2 Volt worden verwijderd. Ze zijn in serie geschakeld, dus b.v. 10 stuks voor 12 Volt, en met elkaar verbonden d.m.v. gepuntlastte, dunne metalen strookjes. Als ook maar één van de 10 batterijen slecht is, dan is het volledig opladen naar 12 Volt meestal niet meer mogelijk. Deze boosdoener moet dus worden vervangen maar om die op te sporen kunnen ze maar beter eerst allemaal worden verwijderd. Merk de twee contacten (plus en min) aan de buitenzijde van de accu, voordat alle 10 batterijen van elkaar worden
het accupakket
los geknipt (in het midden van het het stripje) en verwijderd. Meet met een Voltmeter de spanning van alle 10 exemplaren en leg de slechtste (soms meer dan 1) opzij. Schroef accu nr. 2 ook open en knip daar een goede batterij(en) uit om accu nr. 1 weer compleet te maken. Het opnieuw met elkaar verbinden van de stripjes (plus-min-plus-min) is het moeilijkst van alles omdat deze stripjes zich vaak moeilijk laten solderen (goed schoonmaken!). Mijn eigen in-complete accu nr. 2 heb ik leeggehaald en via een gaatje in de onderzijde van de behuizing, inwendig voorzien van een 2-aderig snoer van een meter of vijf, zes, en de andere zijde van het snoer kreeg een stekker van het bekende model voor in de auto. Aan mijn werkbank heb ik zo'n zelfde model 'stopcontact' geschroefd en deze aangesloten op een (voor de auto) afgekeurde accu; (gratis) verkrijgbaar bij je garage. Bij een grote klus buiten de deur neem ik deze accu mee en daarmee kan ik dan voorlopig wel even 'rond'-komen. Om te voorkomen dat de nog wél 'mobiele' accu nr. 1 op het verkeerde moment leeg is laad ik deze d.m.v. een schakelklok gedurende 5 á 10 minuten per dag op om de natuurlijke zelfontlading van de accu te compenseren. Zelf een compleet nieuwe, accu maken kan natuurlijk ook en dat heb dan ik dan óók al eens gedaan met 10 van de oplaadbare batterijen, welke af toe in de aanbieding zijn bij de bekende Duitse
met stripjes in serie geschakeld
winkels A... en L…, in de uitvoeringen ‘dikke monocel', de z.g. 'Engelse cel', en de ‘penlightcel’ (allemaal 1,2 Volt). Deze batterijen zijn, vergeleken met andere, bekendere, veel duurdere merken echt voordelig en ze hebben bij mij na twee jaar regelmatig gebruik bewezen toch ook van goede kwaliteit te zijn. De z.g. 'Engelse' cel is ietsje dikker dan de batterijen in de boormachine-accu en 10 stuks ervan passen soms niet in de behuizing daarvan. Maar geen nood. Zaag de behuizing net boven de bodem door en schroef dit deel onder aan een zelfgemaakt houten doosje of een stevig, afsluitbaar tupperware-bakje waar 10 stuks van het model ‘Engelse cel’ óf eventueel 10 van het nóg dikkere model ‘Mono’ mooi in passen en klaar is kees. Ga niet solderen aan de batterijen zelf (teveel hitte) maar gebruik gestripte, soepele bedrading die met stevig tape, verticaal om de batterij gewikkeld, voor een goed contact zorgen. Deze draadjes daarna onderling aan elkaar solderen kan natuurlijk wel. Succes verzekerd voor iedereen die ook maar een beetje handig is.



Fan-tilator.

Willem : Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Het in serie schakelen lijkt mij het lastigste van deze klus, vanwege de filter dunne stripjes. Ik zag ook een oplossing met één 12 Volt oplaadbare accu. Zo'n rechthoekig model, dat soms net wel en vaak niet in de behuizing pas. Het inzetten van zo'n accu vergt ook wat extra werk.