dinsdag 1 december 2015

Vooruit mensen!,..achteruit!


Ingezonden n.a.v. Bandenwissel

Citaat Willem, 15 nov. j.l.: ,,…Naar aanleiding van de wintercontrole heb ik zaterdagochtend de achterwielen gewisseld. 

In Rotterdam zag ik eens een verkeersagent druk doende een al te opdringerige mensenmassa op afstand te houden maar ondanks zijn autoriteit dreigde hij ten onder te gaan. Op een gegeven moment kreeg hij het Spaans benauwd. Druk met zijn armen zwaaiend riep hij luidkeels: ,,Hallo!, …vooruit mensen!, achteruit...!". Tja, dat was natuurlijk lachen geblazen want: ,,moesten ze nou vooruit, of achteruit?". Hetzelfde geldt min of meer ook voor de vier autobanden van Willem z'n auto. Citaat Willem: ,,...Hij deed dat kruislings. Ik vond het toen maar een raar gedoe waarvan ik het nut niet inzag. Wist ik veel? Maar dat kwam waarschijnlijk omdat hij mij de reden van dat gedoe niet vertelde”. Natuurlijk was daar (toen) wel een reden voor en ook in het auto-instructieboekje van mijn huidige auto staat nog steeds een beschrijving, mèt een tekening, voor een bepaalde volgorde bij het wisselen van de wielen, en ik heb mij wel eens afgevraagd of dat nou werkelijk zo nauw steekt. Het had/heeft uiteraard te maken met het zo gelijk mogelijk (laten) (af)slijten van de banden, en om te voorkomen dat er rondom op het profiel van die kleine, scheef afgesleten vlakjes ontstaan. Deze vlakjes veroorzaken dan een hoorbaar, zoals ik het altijd noem, ‘dribbel-geluidje'; anders dan bij 'onbelans', met behoorlijke trillingen op het stuurwiel. Maar zelfs de 'bandengeleerden' zijn het onder elkaar niet eens over de draairichting van een autoband dus geldt ook hier; ,,,vooruit-banden, of achteruit-banden” Op een forum las ik een stukje autobandenreclame: ,,...De combinatie van de eenrichting "V" groeven bieden een opmerkelijke hanteerbaarheid bij hoge snelheid...". In een ander stukje op een forum las ik een reactie van "ANWB Experts": ,,...Banden worden niet meer kruislings verwisseld. Dat was inderdaad in het diagonale tijdperk. De huidige banden zijn zodanig opgebouwd dat kruislings wisselen ongewenst is. Gewoon rechtsvoor naar rechtsachter en linksachter naar linksvoor. Als het goed is staat op de band ook een teken in welke rijrichting de band gemonteerd moet worden...". Hier is het dus: ,,vooruit banden!’’ vóóruit!  En tot slot nóg een stukje bandenreclame. ,,...Deze band scoort goed op de volgende punten: loopvlakpatroon voor montage in één richting en lange kruislingse groeven zorgen voor superieure grip en dwarskrachten. Maar, hoe moet het nou binnenkort, met onze winterbanden? Zolang die maar niet dwars-uit draaien vind ik alles prima. Dus uiteindelijk toch maar het liefst: ,,...Vooruit banden!!!, …vooruit…!!!”.                                                      

Fan-tilator (altijd rechtsom)