zaterdag 12 december 2015

Dag Wimmie,

"Ja, steek je tongetje maar lachend naar mij uit. Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat het een mooie verjaardag wordt. Geniet nog maar volop van het leven. Het mijne is hier en daar wat anders verlopen dan ik had gedacht. Straks, als je wat groter bent, wordt het allemaal anders. Dan ontdek je langzaam maar zeker, dat de wereld er anders uitziet. En dat de mensen niet altijd even aardig en leuk zijn zoals jij zou willen. Ook niet tegen jou. Beschouw ze maar als lessen die je moet leren. Misschien moet je net als ik vertrouwen blijven houden in mensen. Misschien.
Straks zal je hopelijk gaan werken. Of ga je de loterij winnen? Hoewel het je nu niet zo interesseren zal, moet je toch op bepaalde momenten de tijd nemen om goed over geldzaken na te denken om de juiste beslissingen te nemen. Anders gaat het later, als je ouder bent, niet goed. Daar weet ik alles van. Geld is belangrijker dan je denkt. Niet alleen voor hen die het niet of veel te weinig hebben, ook voor jezelf. Maar tot dan moet je gewoon doen wat je leuk vindt.
Wimmie
Ik vond het niet moeilijk om mezelf te blijven. Misschien ook omdat ik vasthield aan mijn eigen principes. Sommigen noemden dat eigenwijs.  Dat moet je straks ook proberen vol te houden; dat is alleen maar goed. Er zullen namelijk ook momenten zijn, dat het niet goed zal gaan. Maar die horen er ook bij. Ook dat zijn lessen om te leren. Met jouw positieve, opgewekte instelling zal je die allemaal overwinnen. Net als ik. Ik weet nu al dat je nauwelijks momenten van spijt zult kennen. Daarvoor ga je te vaak overwogen te werk. Ja, te vaak. Soms is het beter eens toe te geven aan een impuls. Gewoon even gek doen. Je moet van tijd tot tijd ook eens aan jezelf denken. Als je jezelf niet goed verzorgt, kan je ook niet voor anderen blijven zorgen!
O ja, die anderen. Altijd maar die anderen. Zo zijn jij en ik opgevoed en het zit ergens ook in ons. Daar is verder niets mis mee, hoor. Maar soms vergat ik mezelf. Gek hè?
Ik had me voorgenomen om later, als ik zelf ook kinderen zou hebben, een goede vader te zullen zijn. De goede dingen uit mijn eigen opvoeding overnemen, bepaalde andere anders doen of weglaten. Ik vergat dat ik toen ook trekjes van onze eigen vader en moeder zou tegenkomen, die een andere aanpak soms gemakkelijk en soms lastiger maakten. Maar ik deed mijn best. Ik ondervond ook dat sommige mensen eerder uit mijn leven verdwenen dan ik had gedacht. Daartoe behoorden mijn beste vrienden. Eens zal ik ze weer terugzien. Maar dat zal nog even duren, hoor. Geniet jij nu maar van je verjaardag en van je nu nog leuke oneindige leven. Nogmaals : gefeliciteerd Wimmie. Het ga je goed!
Een dikke knuffel van

Opa Willem.