dinsdag 23 april 2024

Together again

In de tijd dat mijn vader nog bij de Marine werkte, was ie vaak erg lang van huis. Als ie aan de wal was, ging ie op de maandagochtend vroeg van huis. Om pas de vrijdagavond weer terug te komen. Hij sliep dan in de kazernes in Den Helder, Vlissingen of Rotterdam.
Er waren tijden waarin ie maanden weg was. Tot zelfs anderhalf jaar toe (Nieuw Guinea). Ik herinner me dat hij geregeld in de UK kwam. Southampton, Liverpool, Dundee enz. Ik weet nog dat ie dan teerzeep en blikken doosjes met sigaretten (Benson & Hedges) meenam. Maar ook Gibraltar en Cadiz heeft ie bezocht. En Noorwegen. Als kind was ik altijd erg blij als mijn pa weer thuiskwam. Al deed ie dan weliswaar wat afstandelijk. Dat is nog steeds mijn eerste herinnering aan hem na weer een thuiskomst. Toen ik hem als 4 - 5 jarige om de hals vloog, duwde hij mij vrij snel van zich af met de woorden : "Genoeg zo." Neemt niet weg, dat ik blij was hem na zo'n lange tijd weer te zien.