zondag 21 april 2024

Net in 't pak

Gisteren kwam iemand een van de fietsen, die ik opgeknapt heb ophalen. Hoewel ik met een vrouw contact had gehad, kwam een net geklede heer. Hij droeg een pak! Ik dacht nog even : “We gaan toch niet vergaderen?” 😅Hij zei dat de fiets voor zijn vrouw was en dat zij geen verstand van fietsen heeft. De man had merkbaar zelf ook geen verstand van fietsen. Ik bedoel dan het vervoersmiddel zelf. Fietsen kon ie wel, want hij heeft een proefritje gemaakt. Ik heb hem op zijn verzoek uitgelegd waarop hij moest letten bij de aanschaf.
Toen hij de fiets wilde meenemen, vroeg hij mij om hulp. Wat bleek? Meneer droeg geen petje, maar was toch met een Golf gekomen! 😁Hij had de achterbank neergeklapt en een oude deken in de ontstane ruimte gelegd.
De eerste pogingen om de fiets in de bak te krijgen, mislukten. Het stuur zat in de weg. Ik stelde voor het stuur te verwijderen. Meneer schrok daarvan. Hij begon tegen te sputteren. Van techniek had meneer geen verstand, zei ie. Hij wilde zijn schoonvader sturen, want die heeft een auto met trekhaak en fietsendrager. Dat was nergens voor nodig, zei ik. Daarop legde ik hem uit hoe het stuur bevestigd was. Met ringsleutel 15 heb ik de stuurpen onder toeziend oog van de man losgemaakt. Daarna heb ik het stuur uit het balhoofd getrokken. Dat ging gelukkig erg soepel. Ik liet meneer zien hoe het mechanisme dat het stuur vastzet werkt. Toen zei hij dat het hem wel zou lukken om het stuur er weer op te zetten.
De fiets ging zonder stuur gemakkelijk in de bak van de Golf. Toen meneer vertrok vroeg ik me af met welk gereedschap hij het stuur weer zou vastzetten. Misschien met een schaar? 😁Hij was zo atechnisch. Maar wel zeer sympathiek en beleefd. En gestoken in een net pak.