Omdat de werkbank voor mij te hoog is en ik het zitten op de grond en/of gebukt staand werken niet lang volhoud, dacht ik na over een oplossing. In de huidige situatie lukt het mij niet zo'n oude ketel op die hoge (bijna 1 meter) werkbank te plaatsen. Vanwege de ombouw van de ketel kan ik dan ook bijna nergens meer bij.
Als ik een cv ketel demonteer, dan is de til- en werkhoogte belangrijk. Gisteren heb ik hem uitgeprobeerd op een houten blad dat op twee schragen gelegd was. Dat was een fijne werkhoogte van zo'n 70 cm.
Die hoogte komt bijna overeen met die van de laadvloer van de bedrijfsbus. Als ik een verrijdbare werkbank zou maken, dan hoeft de baas ook niet meer zoveel moeite te doen om een ketel uit de bus te halen. Werkbank ernaast en de ketel naar buiten schuiven. Twee vliegen in één klap! Maar er is meer. Op de werkbank ligt een deel van het gereedschap, dat ik voor mijn klussen gebruik. De rest hang aan een rek aan de wand. De gewenste werkbank moest ook opbergruimte hebben. Zoals lades of legplanken. Ik zag er wat tegenop om zoiets zelf te maken. Een tafel lukt nog wel, maar lades....
Voor alle zekerheid keek ik vanmorgen nog even op een bekende verkoopsite. Wat denk je? Ja hoor, een gereedschapskar op wieltjes! Met twee lades en een ruimte onderin. Ik moest er wel een stukje voor rijden, maar mijn enthousiasme en de prijs sleurde me over die drempel. Ik kon de kar via de website van de kringloopwinkel betalen en zodoende reserveren. Dat heb ik subiet gedaan.
Toen ik de kar in de winkel zag, kwam hij geheel overeen met wat ik zocht. Hij vormde een solide basis voor mijn eigen mobiele werkbank.
Terug in de loods, zag ik pas dat in de lades nog gereedschap lag. Ik barst van de gereedschap, dus die besloot ik te reserveren voor een vluchteling die van origine automonteur is.
Dankzij het afvalhout heb ik een wat groter en dikker werkblad op de kar kunnen maken. De ruimte onderaan werd wat onhandig afgesloten met een klep. Die klep had namelijk de scharnieren aan de bovenkant. Dus moest ik bukken om hem te openen. Ik heb hem verwijderd, zodat er een open ruimte ontstond.
De stalen lades heb ik bekleed met een rubber matje, op maat gesneden van de enorme rol. Zoiets heb ik ook op het werkblad gelegd, tegen het ketelwater. Tijdens het demonteren komt er altijd nog wat water uit het systeem. In principe is de kar klaar. De hoge werkbank is ontdaan van het gereedschap. Ik overweeg wel andere wieltjes onder het ding te monteren. De huidige rollen nu niet zo soepeljes meer. Wat WD40 hielp ook niet echt. Dus op naar de Action!