woensdag 3 april 2024

Blame it on the Bossa Nova

Het was in het laatste jaar op Curaçao, toen dit nummer via Radio Hoyer de ether in vloog. Op 20 oktober van dat jaar scheepten we ons in op de Oranje Nassau. Ik herinner me nog dat ik van het eerste deel van de 10 daagse zeereis genoot. In tegenstelling tot de heenreis, voeren we in rustig water met mooi weer. Zo konden we gemakkelijker wennen aan de golven. Op de heenreis sloeg de zeeziekte vooral toe toen de Prins der Nederlanden doorde Golf van Biskaje voer. Het was stormachtig weer met hoge golven. Ik zie nog de bijna lege ontbijttafel. We waren toen de laaatsten die zeeziek werden. Om die reden werden wij extra verwend door het bedienend personeel. De reis kostte in die tijd bijna $2.300 voor een echtpaar met zes kinderen in de leeftijd van 16, 14, 13, 11, 9 en 1. Het zevende kind was al eerder terug naar Nederland vertrokken. Mijn ouders hoefden de overtocht niet zlef te betalen. Dat deed het Ministerie van Defensie.