maandag 13 maart 2017

Rutte versus Wilders

Dit keer heb ik wel gekeken en vooral geluisterd. Wat mij zo aansprak in dit duel, was de taal van de gewone man die ik geregeld hoorde. Wat mij opviel was dat Rutte niet zozeer als Nederlandse politicus sprak, maar vooral als EU man. Dat vond ik nogal schokkend. Rutte als marionet van Brussel, heb ik nu zelf kunnen aanhoren en zien. De wat lacherige houding van Rutte toen Wilder het had over de eigen landsgrenzen, bevestigde mijn vermoeden : we hebben steeds minder over ons eigen land te zeggen. Grappig dat Wilder over de reclamespot van Rutte begon met die oudjes erbij. Haha! Zo zie ik dat dus ook. De oudjes kaalplukken, de zorg afnemen en dan lachend tussen hen in gaan zitten en roepen dat het zo goed gaat met de economie.
Het was een interessant tweegevecht, waarin Rutte geregeld klem kwam te zitten. Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in wie de winnaar is. Ik geloof niet zo in al die enquêtes en polls. Volgens mij worden dat soort gegevens ook gemanipuleerd, om mensen te beïnvloeden.