zondag 19 maart 2017

Onderaan beginnen

In de jaren 50 maakte mijn pa in de stenen muur van de huiskamer een keer een gat om iets te kunnen ophangen. Hij deed dat met een soort beiteltje en hamer. Als kind keek ik geïnteresseerd toe. Na elke slag draaide hij het beiteltje een stukje. Al slaand en draaiend ontstond een bijna rond gat in de bakstenen muur. Tussentijds had hij wat grijs, pluizig materiaal op een schoteltje in wat water laten weken. Dat papje was de voorloper van de kunststof plug. Later, toen de boorhamer op de markt kwam waarmee hij heel gemakkelijk een gat in steen of zelfs beton kon boren, begreep ik direct de techniek van dat apparaat : hameren en draaien.
Bij een van de bedrijven waar ik te hulp schoot, deed ik de salarisadministratie. Dat wil zeggen het periodiek verwerken van de salarissen, zodat het geld overgemaakt kon worden en het personeel de salarisstrook kreeg. Het probleem was de salarisadministrateur. Ze had totaal geen verstand van salarisverwerking en had daarom heel veel moeite met het geautomatiseerde systeem. Ze werd wel extra betaald voor haar zeer belangrijke functie. Toen ik de eerste keer merkte dat zij over onvoldoende kennis beschikte, adviseerde ik haar eens een brutosalaris met de hand uit te rekenen.
Zoals dat voor de komst van geautomatiseerde systemen gedaan werd. Maar daar had madame geen zin in. Volgens mij had ze de kennis er niet voor. Maar tegen extra betaling wilde ik haar wel helpen. Zelf had ik al eerder ervaring opgedaan met salarissystemen, o.a. bij een uitzendbureau en zelfs bij een overheidsinstantie. Daar is zo'n systeem erg complex o.a. vanwege de regelingen die met terugwerkende kracht ingingen. Later heb ik bij een bedrijf een handmatig systeem vervangen door een geautomatiseerd van Afas. Ja, daar heb ik ook veel van geleerd.
Omdat ik aan het begin van mijn loopbaan erg gedetailleerd in administraties bezig was geweest, de computer moest nog aan haar opmars beginnen en ponskaarten vormden een afspiegeling van de administratie, had ik mede dankzij mijn A opleiding veel kennis opgebouwd van bedrijfsadministraties. Gaandeweg merkte ik dat steeds meer mensen steeds minder bekend waren met het onderliggende proces. Men begon niet meer onderaan, want de computer weet en deed het toch?