zaterdag 11 maart 2017

Digitaal shoppen

Ik ga steeds vaker via internet winkelen. De keuze is aanzienlijk groter en ik heb tot op heden positieve ervaringen opgedaan. Al moet ik wel zeggen, dat ik tot op heden niets hoefde te ruilen  of om andere redenen te retourneren.
Niet alle websites zijn consequent voor wat betreft de afhandeling. Veel winkels hanteren een registratie. Wie klant wil worden moet een account aanmaken. Er zijn ook sites waar men als eendagsvlieg kan winkelen. Zonder account dus. Het is me twee keer gebeurd, dat ik zonder account ging winkelen en later alsnog een account moest aanmaken om het verloop van mijn bestelling te kunnen volgen. In één geval had men voor mij na mijn eenmalige aankoop gemakshalve even zelf ongevraagd een account gemaakt! Compleet met de wens dat ik graag via e-mails op de hoogte gehouden wens te worden van aanbiedingen en nieuwe producten. Ammehoela! De brutalen hebben de halve world wide wereld. Ik de andere helft. Na mijn protest heeft men het account alsnog verwijderd.
Laatst vroeg ik naar de status van mijn bestelling, omdat al vier dagen verstreken waren na de beloofde afleverdatum. Wat denk je? Een kwartier later ontving ik plotsklaps vier e-mails met alle een statusmelding erop in volgorde van afhandeling. Vanaf betaald tot en met de mededeling dat het artikel vandaag bezorgd zal worden. "Sorry, ze waren blijven hangen in onze computer", was de toelichting.
Ik ben niet zo'n shopper die overal loopt te kijken en niets te kopen. Als ik iets wil kopen, dan loop ik de winkel binnen, regelrecht naar het schap, trek het artikel eruit en loop naar de kassa. Voor mij is het internet dus ook erg aantrekkelijk. Even googelen met afbeeldingen, een keuze maken en vervolgens de website bezoeken. Erg gemakkelijk. Al begin ik me wel al een beetje te ergeren aan die pop-up schermen met de vraag : "Kan ik u helpen?" Aan dat gezeur heb ik altijd al een hekel gehad. Als ik iets wil vragen, klop ik zelf wel even aan.
De verzendkosten vallen mij soms tegen. Soms zelfs zwaar tegen. Zo had ik belangstelling voor een speciale sticker van 4 x 8 cm. De sticker kostte 4 euro. Toen ik hem in mijn winkelwagentje had geplaatst en ging afrekenen, kreeg ik te zien dat de verzendkosten 6,75 euro waren. Wel heel erg veel voor een envelop met een postzegel.