Om mee te beginnen : de Ducato start nog steeds als een tierelier. De gereviseerde startmotor en de extra massakabel hebben dus goed geholpen : starten en rijden (dus niet lopen). Met de (nieuwe) accu was dus niets mis.
Vorig jaar heb ik de buitenkant van het dak van de buscamper behandeld met een grijze antiroest lak. Tijdens de vakantie van 2016 merkten we dat gedurende warme, zonnige dagen in de bus de temperatuur opliep. Vooral het plafond werd nogal warm. Aan de binnenkant heeft men het dak van de bus afgewerkt met een multiplex plaat waarop een isolatielaag (lijkt op purschuim) is aangebracht. Soortgelijke platen gebruikt men op daken van huizen, maar dan is de isolatielaag aanzienlijk dikker. Tussen de isolatielaag en het metalen dak zit nog wat ruimte, omdat de platen tegen de hoger liggende dakspanten geschroefd zijn. Ik had zelf dan toch liever glaswol gebruikt, zodat de ruimtes helemaal gevuld zouden zijn. Het plafond verwijderen en het karwei opnieuw doen, zag ik niet zitten.
Zoekend naar een oplossing, zag ik op Youtube filmpjes van Amerikanen, die het dak van hun caravan (RV) opknapten met een witte rubbercoating. Ik gebruik voor mijn zoektochten vaak vertalingen van de Nederlandse trefwoorden in het Engels, Frans, Duits en/of Spaans. Zo kom ik veel meer resultaten tegen, dan wanneer ik enkel in het Nederlands ga zoeken.
Die witte, rubberen laag maakte het dak niet alleen weer waterdicht, maar heeft ook een isolerend effect. De coating die zij gebruikten werd met een roller en/of kwast aangebracht. Het resultaat vond ik indrukwekkend. De daken zagen er als nieuw uit. Niet alleen tegen lekkages (scheurtjes) maar ook tegen warmte van buitenaf is dat spul geschikt.
Hier in Nederland wordt dergelijke dak-coating ook verkocht. Het gaat maar om 5 vierkante meter en daarvoor heb ik nog geen 1,5 liter nodig. Dus heb ik twee blikken van 0,75 ltr besteld.