Wat ben ik toch blij met het internet en de zoekprogramma's! Zoals gezegde overweeg ik de holle ruimtes van de bejaarde Ducato (14, 230) een antiroestbehandeling te geven. Al zoekend en speurend kwam ik over deze bus een opmerking tegen van een Fiat monteur / plaatwerker. Hij schreef dat deze bus een constructiefout heeft in de dorpel onder de schuifdeur, waardoor er water in blijft staan. Zijn advies : "Boor een paar gaten in de dorpel en laat het vocht weglopen / verdampen. Daarna de ruimte flink tectyleren."
|
een zwakke plek |
Mijn zoekwerk leverde ook informatie op over speciale antiroestproducten en het bewerken van holle ruimtes, zoals de dorpels en chassisbalken. Er zijn spuitbussen die geleverd worden met speciale sproeislangetjes. Die hebben een kop, die de vloeistof niet alleen recht vooruit, maar ook in het rond spuit. Er zijn ook spuitpistolen voor op een compressor inclusief zo'n speciaal slangetje te koop. En de rubber of plastic dopjes / propjes om boorgaten af te dekken zijn ook te koop. Soms wordt een aantal dopjes bij zo'n spuitbus geleverd.
Ik zag ook een test voorbijkomen van antiroestmiddelen voor auto's. Daaruit bleek dat lijnolie een goed tot zeer goed middel is. Men besteedde vooral aandacht aan het 'kruipend vermogen' van de middelen. Met andere woorden, blijft het spul op een plek of verspreid het zich. Daarin scoorde de olie behoorlijk hoog. Bepaalde andere middelen verdampten op den duur, en daarmee dus ook je geld. Er zijn ook producten die roest omvormen tot een solide massa. Mij gaat het meer om roestvorming aan de oppervlakte. Rust roest, maar omgekeerd niet.