dinsdag 21 maart 2017

De roestduivel verslaan

Zwak
Nu de buscamper steeds mooier wordt, krijg ik ook steeds meer ideeën. Ik had eerder gezien dat onder de accubak een stuk plaatwerk weggevreten is door lekkend accuzuur. De overloopslang ontbrak daar. Ik heb de boel weliswaar hersteld en het plaatwerk met een staalborstel en daarna antiroestverf behandeld, maar mooi is het niet. Ik merkte met het opkrikken van de wagen ook, dat de kriksteun rechtsvoor zwak is. Ik durf hem niet meer te gebruiken.
Het herstellen van het stukje plaatwerk onder de accubak gaat me nog wel lukken. Maar de kriksteun is een ander verhaal. Ik ga die steun en die andere ook maar gelijk door een specialist laten bekijken en hem /ze dan laten opknappen. Hij zal vast een en ander eerst weg moeten slijpen en daarna zal het wel laswerk worden
Ik herinner me nog dat ik bij een controle van het houtwerk van ons eerste koopwoning me verkeek op een kozijn van de erker. De verkoper had op de rotte dorpel een hardhouten lat geschroefd(!) en die keurig in de kleur van het kozijn gelakt. Zo leek het een geheel. Pas toen ik na de koop toevallig onder die erker wat onkruid verwijderde en omhoog keek, zag ik de 'zo-zie-je-er-niets-meer-van' oplossing. Weer wat geleerd.
Sinds die ervaring kijk ik anders tegen o.a. een dikke tectyl laag aan : het hoeft niet per sé te betekenen dat de carrosserie goed beschermd is. Misschien is die laag in een later levensjaar aangebracht. En misschien zonder de boel eerst te ontroesten. Dus wat steekproeven (letterlijk, met een priem) en het deels verwijderen van de coating zegt meer over de staat van het plaatwerk en het chassis. Tijdens die controle bleek onder het rechter portier, onder de wagen een stuk goed gecoat plaatwerk aardig roestig te zijn. Men had er gewoon een laag coating overheen aangebracht! Dat stuk van ongeveer 20 cm hoog en 80 lang heb ik kaal gepeld en geschuurd. Daarna alsnog behandeld met een antiroest middel. Pas wanneer dat droog is, gaat er weer tectyl op. Zo doen we dat.