maandag 6 maart 2017

Normen en waarden

Waarom reageren men vaak negatief als anderen het hebben over normen en waarden? Op een fatsoenlijke manier met elkaar omgaan, dat zouden toch de meest gewone zaken in onze maatschappij moeten zijn? Waarom wordt een dergelijke visie in verband gebracht met discriminatie en/of racisme? Omdat zwarten, gelen, grijzen en/of bruinen dan uitgesloten worden? Of omdat we hen iets onmogelijks vragen? We vragen hen toch niet om hun haar en huis te bleken? Of blauwe contactlenzen te dragen? Gewoon gedrag vertonen, zoals we dat hier al eeuwen gewend zijn. En dat hoeft niet altijd leuk en aardig te zijn. Zelfs Diana Matroos heeft het erg moeilijk met noemen en waarden. Maar dat konden miljoenen kijkers ervaren.  Iedereen rijdt weleens te snel of negeert een verkeerslicht of -bord. Daar gaat het mij niet om. Maar waarom moeten kinderen een moskee bezoeken? Zou het niet eerder voor de hand liggen, dat immigranten onze kerken een bezoek brachten. Ze hoeven daar niet te bidden hoor, zoals die westerse kinderen in de moskee. Een bezoek om nader kennis te maken met andere gewoonten. Als ik een RK kerk bezoek, ga ik immers ook geen kruisje slaan. Ik ben niet gek. Sorry, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Als ik naar een ander land ga, moet iedereen op die zonnige stranden dan ook maar een string dragen? Omdat ik....eh....?? Nou ja, hoe dan ook je aanpassen aan het 'gastland' lijkt mij een doodnormale zaak.