woensdag 8 maart 2017

Rijke ouderen?

Soms vraag ik me af, wat de bedoeling van bepaalde tendentieuze berichtgeving is. Zoals het bericht dat veel 65+ 'ers het financieel veel beter hebben dan jongeren. Over maatschappelijke tweedeling of opjutten gesproken.  Men heeft het over gemiddelden, maar je weet wat het effect van een miljonair op een groep kan zijn. Maar wie weet is men in plaatsen als Wassenaar, Bloemendaal en Blaricum gaan checken.
Toen ik in 1970 na mijn militaire dienst als 21 jarige full time ging werken, was mijn vader al een jaar eerder met pensioen. Hij ontving na hard en levensgevaarlijk werken netto vier keer (4x) zoveel als ik met mijn cao-loon. En dan mag je best weten, dat mijn vaders pensioen echt niet hoog was. Daar was de Marine verantwoordelijk voor, door hem diverse keren financieel een oor aan te naaien.
Als ik die verhouding vergelijk met nu, dan komen de meeste ouderen er erg bekaaid vanaf. Ontvangen de ouderen soms 4x het huidige minimumloon, of wel zo'n 4.500 bruto per maand (inclusie hun AOW)? Was dat maar waar!
De bewering dat ouderen het vele malen beter hebben dan jongeren gaat erg mank. Hopelijk krijgen die jongeren geen hekel aan ons.
Bijna 40 jaar na mijn eerste belastingaangifte kreeg ik deze week het bericht, dat ik geen aangifte meer hoef te doen. Het is volgens de Belastingdienst niet de moeite waard. Gelukkig is er nog een instantie, die zich op feiten baseert en niet beweert dat wij het zo goed hebben.