woensdag 8 maart 2017

Internationale Vrouwendag

Vandaag is het weer een bijzondere dag. Zoals er zoveel zijn. Ze nemen in aantal toe. Voor de meest vreemde zaken. De IV (zonder F) ken ik nog uit de jaren 60, toen het feminisme sterk opkwam. Toen ging het over gelijke behandeling, sigaren roken en baas in eigen buik. Dolle Mina's, gekke wijzen. Met veel van die zaken had ik toen als tiener al mijn twijfels. Vrouwen zijn toch niet als mannen? Dus gelijke behandeling kan helemaal niet. Baas in eigen buik. Alsof een kindje enkel van de vrouw / moeder is. Nou, wat dat laatste betreft zijn zag ik er later voorbeelden in overvloed van. Vaders die er enkel zijn voor het geld, de reparaties en het zware werk. Ze mogen zich niet met mamma's kinderen bemoeien.
Gelijke behandeling, maar liever zonder snor, stevige benen en een buikje. Ergens las ik een voorstel om mannen maar minder salaris te geven, zodat vrouwen wat meer konden verdienen. Voor mij houdt de financiële ongelijkheid in, dat vrouwen niet zo sterk zijn in onderhandelen of niet zo overtuigd zijn van hun eigen kunnen. Ik heb nooit een vrouw aangenomen en haar bewust op een minder salaris gezet. Veel vrouwen willen liever geen full time baan. Ze zijn vaak flexwerkers zonder al te grote ambities. Naarmate iemand ouder wordt in eenzelfde functie, wordt ie 'duurder' voor een bedrijf. Dat geldt voor mannen en vrouwen. Ik geef direct toe, ik heb gesprekken gehoord waarin vrouwen bij voorbaat geen kans kregen vanwege hun maandelijkse ongesteldheid. Daar werd ik toen toch wel kwaad over. Zelf kreeg ik een keer minder salaris vanwege mijn kleurtje : zwarten zijn immers dom.
Anderzijds, in veel functies moet men hanig gedrag vertonen. Dat lijkt mij lastig als je een kip bent. Haha! Wie kippig is, ziet niet alles even goed en dus ook niet de reden waarom mannen en vrouwen verschillend behandeld worden. Grapje hoor.
Stel dat mannen inderdaad minder loon zouden krijgen, om op die manier de vrouwen qua beloning gelijk te trekken, wat zouden hun thuis werkende vrouwen daarvan vinden? Het lijkt mij sterk dat ze positief zouden reageren in de geest van : Prima hoor schat. Ik ga gewoon met minder doen." Of zal ze zeggen : "Krijg ik dan ook wat meer?"
In November is weer de Internationale Mannendag. 't Zal wel weer over voetbal en bier gaan. En vrouwen.