Helaas komt het geregeld voor dat werknemers betrokken zijn bij een bedrijfsongeval. Zo wordt een ongeluk tijdens werkuren omschreven. Afgezien van de dagelijkse risico's waaraan werknemers worden blootgesteld, zijn er jammer genoeg ook situaties waarin sprake is van opzet. Ja, opzet. Zo gebeurt het dat werknemers bewust met onvoldoende kennis, met dito, ondeugdelijk of zonder het juiste materiaal en/of materieel door hun bedrijf (lees planner of leidinggevende) aan het werk gezet worden. Veel werknemers protesteren wel, maar durven het werk niet te weigeren vanwege de dreiging van ontslag. Gezichtsverlies bij de klant speelt soms ook een rol. Bij dat soort bedrijven is een mensenleven niet in tel. Veel bedrijfsongevallen vloeien voort uit kortzichtige geldbesparingen, die zwaarder wegen dan de verhoogde risico's voor het personeel. Men gaat daarbij ook voorbij aan de wettelijke regelgeving en het welzijn en de motivatie en de productiviteit van de werknemers. Ik zeg : zakelijk gezien een zeer domme, kortzichtige beslissing om medewerkers op die manier aan het werk te zetten.
Een voorbeeld. Een chauffeur wordt door zijn leidinggevende c.q. planner met een ondeugdelijke vrachtwagen op pad gestuurd. In het minst erge geval krijg de chauffeur bij een controle een straf opgelegd, die zelfs tot invordering van zijn rijbewijs kan leiden. Dat laatste betekent dat de werknemer een kruisje achter zijn naam heeft staan voor iets wat zijn leidinggevende hem heeft opgedragen c.q. opgedrongen. Zo'n straf raakt de chauffeur ook in zijn privé sfeer. Nog erger kan het worden indien er slachtoffers vallen. Complete gezinnen kunnen ontwricht raken, omdat in het bedrijf iemand meende wat geld te moeten besparen.
Weigeren kan natuurlijk, maar ontslag dreigt. Bij een eventueel ontslag zal dat met succes kunnen worden aangevochten. Maar na terugkeer zal de chauffeur in een verstoorde arbeidsrelatie terechtkomen. De keus is moeilijk. Maar ik zou toch kiezen voor weigeren. Per e-mail, waarin duidelijk omschreven is wat de opdracht is en de reden van weigering. In het algemeen : het is belangrijk om als werknemer een dossier op te bouwen, lid te zijn van een vakbond een een goede aanvullende WAO verzekering af te sluiten. Zelf heb ik er diverse keren baat bij gehad. Mensenlevens zijn onbetaalbaar. Ik zou graag willen zien, dat direct verantwoordelijken gestraft worden en niet 'het bedrijf'.